نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 68
اجرا و مجرى احتياج دارد. از اين رو، لزوم تشكيل
حكومت را به ضرورت شرع و عقل اثبات مىكرد. ايشان در تبيين اين مطلب مىفرمايد:
... اين حرف كه قوانين اسلام تعطيلپذير يا منحصر و
محدود به زمان يا مكانى است برخلاف ضروريات اعتقادى اسلام است. بنابراين، چون
اجراى احكام پس از رسول اكرم 6 و تا ابد ضرورت دارد، تشكيل
حكومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره ضرورت مىيابد. بدون تشكيل حكومت و بدون
دستگاه اجرا و اداره كه همه جريانات و فعاليتهاى افراد را از طريق اجراى احكام،
تحت نظام عادلانه درآورد هرج و مرج به وجود مىآيد و فساد اجتماعى و اعتقادى و
اخلاقى پديد مىآيد. پس براى اينكه هرج و مرج و عنانگسيختگى پيش نيايد و جامعه
دچار فساد نشود چارهاى نيست جز تشكيل حكومت و انتظام بخشيدن به همه امورى كه در
كشور جريان مىيابد.
بنابراين، به ضرورت شرع و عقل آنچه در دوره حيات رسول
اكرم 6 و زمان اميرالمؤمنين على بن ابى طالب 7 لازم
بوده؛ يعنى حكومت و دستگاه اجرا و اداره، پس از ايشان و در زمان ما هم لازم است. [1]
2- محوريت حكومت:
در بينش حضرت امام قدس سره حكومت، اصل و محور است و
احكام و قوانين اسلامى از شؤون آن محسوب مىشود و داراى هدف تبعى و ابزارى در جهت
اجراى حكومت و گسترش عدالت است. امام قدس سره مىفرمايد:
اسلام، عبارت از حكومت به همراه همه شؤون و لوازم آن
است و احكام، همان قوانينِ اين حكومت و قسمتى از شؤون آن مىباشد و در واقع هدف
ذاتى و اصلى، عبارت از حكومت است و اينها ابزارى در جهت اجراى حكومت و بسط
عدالتند. [2]
براساس چنين انديشهاى هر يك از ابواب فقه، گوشهاى
از مجموعه قوانين مدوّن براى اداره حكومت است و بىتوجهى به آن، فقه را به يك
سلسله دستورهاى بىارتباط با هم تبديل خواهد كرد كه توان اداره جامعه را ندارد.