نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 69
3- حكومت، شعبهاى از ولايت مطلقه رسول
اللَّه 6:
در باور حضرت امام قدس سره، حكومت، «شعبهاى از ولايت
مطلقه رسول اللَّه 6»، «يكى از احكام اوّليه اسلام» و «مقدّم بر
احكام فرعيه و حتى نماز و روزه و حج است.» [1]
بنابراين، اگر حكومت و اختيارات آن در چارچوب احكام
فرعى الهى باشد، يك پديده بى مسمّى و بىمحتوا خواهد بود و پيامدهاى نامطلوبى را
به دنبال خواهد داشت كه هيچ كس در نظام اسلامى به آن پيامدها ملتزم نخواهد بود.
وقتى حكومت، از احكام اوّليه باشد، همه لوازم و مصالح
آن نيز جزو احكام اوليه مىباشد و در مقام تعارض با احكام، حقّ تقدّم خواهد داشت.
امام راحل قدس سره در اين زمينه، پس از بيان پارهاى از اختيارات حكومت و نظام
اسلامى، مىفرمايد:
حكومت ... مىتواند هر امرى را چه عبادى و يا
غيرعبادى باشد كه جريان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى كه چنين است،
جلوگيرى كند ... آنچه گفته شده است كه شايع است مزارعه و مضاربه و امثال آنها با
اين اختيارات از بين خواهد رفت، صريحاً عرض مىكنم كه فرضاً چنين باشد، اين از
اختيارات حكومت است و بالاتر از آن هم مسائلى است. [2]
4- تقدّم مصلحت نظام:
امام خمينى قدس سره در فقاهت خود، با توجه به محوريت
حكومت، همواره مصالح نظام اسلامى را در نظر مىگرفت، در مقام فتوا و تصميمگيرى،
آن را بر هر چيزى مقدّم مىدانست و تبعيّت از آن را بر همگان لازم مىشمرد. [3]
مصلحت نظام، در نزد امام قدس سره، «از امور مهمّهاى است كه گاهى غفلت از آن موجب
شكست اسلام عزيز مىگردد.» [4] از اين رو، در فرمان خود به مجمع تشخيص مصلحت نظام،
جهتگيرى لازم را اينگونه ترسيم كرد: