چرا از هر گروهى از آنان [مؤمنان] طايفهاى كوچ
نمىكند، تا در دين (و معارف و احكام اسلام) آگاهى يابند.
در اصطلاح قرآن و سنّت «فقه» علم وسيع و عميق به
معارف و دستورهاى اسلامى است و به قسمت خاصّى منحصر نيست. [2] با توجه به اين
تعريف، فقه در چارچوب احكام شرعى فرعى، محصور نمىگردد، بلكه مجموعه معارف اسلامى
اعم از مسائل اعتقادى، اجتماعى، سياسى، اقتصادى، حقوقى و حكومتى اسلام را در بر
مىگيرد و مجموعهاى كامل، پويا، متحرك و سازنده را تشكيل مىدهد.
بتدريج واژه فقه در اصطلاح علما از اين معناى گسترده
و فراگير بازگرفته شد و به «فقهالأحكام» [3] اختصاص يافت. براساس اين اصطلاح،
فقه، تنها بر بخشى از معارف دينى اطلاق مىگردد كه در برگيرنده احكام عبادات و
معاملات است. درباره تعريف اصطلاحى فقه گفته شده است: «فقه، علم به احكام شرعى
فرعى است كه از طريق ادلّه
[2] -
ر. ك: دورۀ كامل آشنايى با علوم اسلامى، شهيد مرتضى مطهرى، ص
287-288
[3] - «فقهالأحكام» يعنى امورى كه هدف از آنها
اين است كه انسان در خارج، عمل خاصى انجام دهد و ياعملى كه انجام مىدهد، چگونه
باشد و چگونه نباشد و به عبارت ديگر قوانين و مقرّرات موضوعه. (ر. ك: دورۀ
كامل آشنايى با علوم اسلامى، ص 288)
نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 97