گاه در انتقام و قصاص بيش از حد است، آنجا كه مىفرمايد:
هر كس كه به ستم كشته شود، به طلب كننده خون او قدرتى دادهايم. ولى در انتقام از حد نگذرد و اسراف نكند. [1]
گاه در انفاق و بذل و بخشش بيش از اندازه است، آنجا كه مىفرمايد:
(عباد الرحمن) كسانى اند كه چون انفاق مىكنند، اسراف نمىكنند و خست نمىورزند؛ بلكه ميان اين دو، راه ميانه را مىگيرند. [2]
گاه در داورى كردن و قضاوت است كه منجر به كذب و دروغ مىشود؛ چنان كه مسرف و كذاب را در رديف هم قرار داده است. [3]
گاه در اعتقاداتى است كه منتهى به شك و ترديد مىشود؛ چنان كه «مسرف» و «مرتاب» را در رديف هم قرار داده است. [4]
گاه به معناى برترى جويى و استكبار و استثمار است؛ چنان كه درباره فرعون مىفرمايد:
«او برترى جوى و مسرف بود.» [5]
گاهى نيز به معناى هر گونه گناه است؛ چنان كه مىفرمايد:
بگو اى بندگان من كه بر خود اسراف كرديد، از رحمت خدا مأيوس نشويد. [6]
خداوند با معرفى اسراف كاران و تبذيركنندگان به عنوان برادران شياطين [7]، درباره سرنوشت ايشان مىفرمايد: «همانا اسراف كاران اهل دوزخند.» [8]
[1] . سورۀ اسراء، آيه 33
[2] . سوره فرقان، آيه 67
[3] . سوره مؤمن، آيه 28
[4] . سوره مؤمن، آيه 34
[5] . سوره دخان، آيه 31 و نيز سوره يونس، آيه 83
[6] . سوره زمر، آيه 53
[7] . سوره اسراء، آيه 27
[8] . سوره مؤمن، آيه 43