هر گروهى رشوه ميانشان رواج گيرد، به ترس دچار شوند. [4]
ب- نظر فقها:
1- برخى بر آنند كه همه مسلمانان بر حرمت رشوه اتفاق
نظر دارند. [5] حتى برخى فقها، حرمت رشوه خوارى را از ضروريات دين دانستهاند. [6]
2- مقام معظم رهبرى در پاسخ به استفتائات گوناگون
درباره رشوه خوارى مىفرمايد:
پرداخت رشوه و گرفتن آن جايز نيست هر چند باعث ايجاد
مشكل و زحمت براى ديگران نشود، چه رسد به موردى كه بدون استحقاق، باعث ايجاد
مزاحمت براى ديگران شود. [7]
جايز نيست كارمندان در برابر انجام كار مشتريان كه
براى آن استخدام شدهاند و در برابر آن هر ماه حقوق دريافت مىكنند، از مشتريان
چيزى بگيرند. [8]
كارمندان ادارات هم كه از نظر قانونى موظف به انجام
كار مردم هستند، حق ندارند هيچ گونه مبلغى را به طور غير قانونى در برابر انجام
كار مراجعه كنندگان درخواست و يا دريافت كنند. و جايز نيست در اين مال، تصرف
نمايند، بلكه بايد آن را به صاحبانش بازگردانند. [9]
[4] . بر اساس اين حديث شريف، خطر رواج رشوه در ميان
نظاميان نسبت به ساير كارمندان، دو چندان مىشود؛ چرا كه ترس زاييده از رشوه خوارى
در منافات با روحيۀ شجاعت و بى باكى لازم براىنظامياناست
[5] . ر. ك: جامع المقاصد، محقق كركى، ج 4، ص 35؛
مسالك الافهام، شهيد ثانى، ج 3، ص 136؛ كفايةالاحكام، محقق سبزوارى، ص 265
[6] . كتاب القضاء، آيت اللّٰه گلپايگانى،
ج 1، ص 233