مسلمانان از هنگامى كه اين سخن را شنيدند گاه غذاى
خود را به اسير مىدادند و او را بر خويشتن مقدم مىشمردند. [1]
2- امام على 7 مىفرمايد:
اطعام الاسير و الاحسان اليه حق واجب و
ان قتلته من الغد.
غذا دادن به اسير و نيكى به او، حق واجبى است هر چند
بنا باشد كه فردا او را اعدام كنى. [2]
3- امام صادق 7 نيز در اين باره مىفرمايد:
اطعام الاسير حق على من اسره، و ان كان
يراد من الغد قتله، فانه ينبغى ان يطعم و سيقى و يرفق به كافراً كان او غيره. [3]
غذا دادن به اسير حقى به گردن اسير گيرنده او است هر
چند بنا باشد كه فردا او اعدام شود. پس شايسته است كه به اسير غذا و آب داده شود و
با او مهربانى گردد خواه كافر باشد يا غير كافر.
4- امام سجاد 7 مىفرمايد:
اذا اخذت اسيراً فعجز عن المشى و ليس معك
محمل فارسله و لا تقتله فانك لا تدرى ما حكم الامام فيه. [4]
هنگامى كه اسيرى گرفتى و او را با خود مىآورى، اگر
از راه رفتن ناتوان شود و مركبى براى حمل او ندارى او را رها كن و به قتل مرسان؛
چرا كه نمىدانى هنگامى كه او را نزد امام آوردى، چه حكمى درباره او خواهد كرد.
ج- سيره:
1- در حالات پيشوايان اسلام در تاريخ آمده است كه
آنها از همان غذايى كه خود مىخوردند، به اسيران مىدادند. [5]
[1] . تفسير نمونه، ج 25، ص 354 به نقل از كامل ابن
اثير، ج 2، 131.