يكى از مستقلات عقلى، مقوله حسن عقلى اطاعت از مولى و
قبح عقلى معصيت او است. اصل اطاعت از فرامين و واجبات خداوند و عدم ارتكاب محرمات
و منهيات او از احكامى است كه دليل اصلى آن، عقل است. هر عقل سليمى از باب شكر منعم
درمىيابد كه انجام واجبات او، نيكو و لازم و ارتكاب معصيت او، زشت و حرام است، و
از اين رو، ساير ادله نقلى وارد شده در اين زمينه، در واقع ارشاد به اين حكم قطعى
عقلاند.
د- نظر فقها:
1- فقها، انتخاب آزادانه مشاغل مباح را به برخوردارى
شاغل از امكان انجام واجبات و ترك محرمات در آن شغل مشروط نموده، و فرمودهاند كه
تصدى شغلى كه به فرد، امكان انجام واجبات و ترك محرمات را نمىدهد، جايز نيست. [1]
2- در پارهاى از امور، همچون امامت جماعت، شهادت
دادن و غيره، برخوردارى از «عدالت»، شرط اساسى است. فقها، تحقق عدالت را به اداى
واجبات و ترك محرمات مىدانند. [2]
ه- فرامين فرماندهى معظم كل قوا:
1- امام راحل (ره):
اميدوارم كه همان طورى كه شما پاسدارهاى اسلام هستيد،
پاسدارى از خودتان هم بكنيد، پاسدارى از نفس خودتان بكنيد. نگذاريد نفس سركشى
بكند، هر كارى مىخواهد بكند. مهار كنيد نفس خودتان را كه تابع اسلام باشد، هر چه
خدا مىخواهد عمل بكنيد. [3]
2- مقام معظم رهبرى:
شما جوان هستيد و شغل شما تدين و ايمان به خدا را
ايجاب مىكند ... از لحاظ معنوى متعبد شويد. احكام اسلامى واجب و مستحب و دستورهاى
پروردگار را نصب العين خود قرار دهيد ... نبايد تدين و ديندارى در برادران پاسدار
ضعيف شود. [4]