responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه انضباطی نویسنده : تقی زاده اکبری،علی    جلد : 1  صفحه : 77

زينت‌هاى الهى را براى بندگان خود آفريده و روزيهاى پاكيزه را حرام كرده است؟ بگو اينها در زندگى دنيا براى كسانى است كه ايمان آورده‌اند (اگر چه ديگران نيز با آنها مشاركت دارند ولى) در قيامت، خالص (براى مؤمنان) خواهد بود.

چند نكته درباره اين آيات شريفه:

1- زينت مورد اشاره، در بعضى از روايات اسلامى از باب بيان مصداق روشن آن، به لباس خوب يا شانه كردن موها تفسير شده است. [1]

2- در حديث ديگرى مى‌خوانيم كه يكى از زاهدان ريائى به نام عباد بن كثير با امام صادق 7 رو به رو شد؛ در حالى كه امام 7 لباس زيبايى بر تن داشت. به امام گفت: «تو از خاندان نبوتى، و پدرت لباس بسيار ساده مى‌پوشيد، چرا چنين لباس جالبى بر تن تو است؟ آيا بهتر نبود كه لباس ديگرى مى‌پوشيدى؟» امام فرمود: «واى بر تو اى عباد! (خداوند مى‌فرمايد) چه كسى حرام كرده است زينت هايى را كه خداوند براى بندگانش آفريده و روزيهاى پاكيزه را؟» [2]

ب- روايات:

1- پيامبر 6: حسّنوا لباسكم واصلحوا رحالكم حتى تكونوا كانّكم شانةٌ فى الناس. [3]

لباس خود را نيك كنيد و لوازم خود را به اصلاح آريد چنان كه در ميان كسان مانند خالى زيبا نمودار (خال رخساره) باشيد.

2- امام على 7: «التجمّل من اخلاق المؤمنين» [4].

آراستگى از اخلاق مؤمنان است.

3- التجمل مروءة ظاهرة. [5]

آراستگى، مردانگى آشكار است.


[1]. تفسير نمونه، ج 6، ص 148.

[2]. همان.

[3]. نهج الفصاحة، حديث 1383 و نيز ر. ك: ميزان الحكمة، حديث 2469.

[4]. ميزان الحكمة، ج 3، حديث 2509.

[5]. همان، ج 3، حديث 2508.

نام کتاب : فقه انضباطی نویسنده : تقی زاده اکبری،علی    جلد : 1  صفحه : 77
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست