1- يكى از ابواب فقهى، باب گستردهاى با عنوان
«طهارت» است كه فقهاى عظيمالشأن در آن، به بيان احكام طهارت اعم از طهارت ظاهرى و
طهارت باطنى مىپردازند. طهارت ظاهرى يعنى طهارت از خبث و ناپاكيهاى ظاهرى و طهارت
باطنى يعنى طهارت از حدث و آلودگيهاى باطنى كه با انجام وضو و غسل و تيمم به عنوان
مقدمات انجام عبادات تحقق مىيابد.
2- آراستگى ظاهرى در حال نماز از لحاظ لباس و غيره از
امورى است كه فقهاى عظيمالشأن بر آن تأكيد ورزيدهاند. [1]
3- آراستگى ظاهرى در حال نماز به ويژه براى امام
جماعت به دليل در مرآى و منظر ديگران بودن او، امرى مورد تأكيد مضاعف در فقه است؛
لذا فرمودهاند: «وينبغى للامام الزيادة فى التجمل لانه المنظور اليه». [2]
4- آراستگى ظاهرى تا بدانجا اهميت دارد كه اگر حفظ آن
از شئون اجتماعى كسى به حساب آيد و بدان عادت خو كند، در صورت عدم وسع مالى،
مىتواند از وجوهات شرعى (زكات) صرف آن بنمايد. [3]
5- پوشيدن حرير و ابريشم براى آراستگى ظاهرى بر مردان
حرام است، ليكن پوشش ياد شده بر رزمندگان اسلام بىاشكال است. [4]
6- رخت پوشيدن جهت تجمل و آراستگى ظاهرى گاه واجب
است؛ مانند رخت پوشيدن والى هر گاه باعث خوف و ترس دشمن شود. [5]
د- سيره امام راحل (ره):
1- اصولًا امام بسيار منظم و خوش پوش و همواره داراى
ظاهرى آراسته بود. هميشه
[1]. ر. ك: المهذب، ابن براج، ج 1، ص 84؛ السرائر،
ابن ادريس، ج 1، ص 260.
[2]. تذكرة الفقهاء، علامه حلى، ج 4، ص 101؛ نهاية
الاحكام، علامه حلى، ج 2، ص 50؛ و نيز ر. ك: جامع المقاصد، محقق كركى، ج 2، ص 438.
[3]. ر. ك: تذكرة الفقهاء، علامه حلى، ج 5، ص 275-
276؛ المهذب البارع، ابن فهدحلى، ج 1، ص 542.