اگر خانوادهها براساس خردورزى و رعايت
تمهيدات شريعت مقدّس آسمانى تشكيل شوند و هريك از زوجين با عقل و منطق و موازين
شرعى و اخلاقى با ديگرى رفتار كند، كمتر خانوادهاى گرفتار اختلاف و ناسازگارى
مىگردد و صفا و صميميت و استحكام و خوشبختى جاويد چون هماى سعادت، بر آن سايه
خواهد افكند و آرمان مصلحان و شريعتمداران نيز همين است. با وجود اين چون احتمال
ناسازگارى ميان برخى همسران نيز وجود دارد، در فقه اسلامى دو واژه «نشوز و شقاق»
به اين پديده اختصاص دارد كه در اين درس به تبيين آنها مىپردازيم
1- نشوز
نشوز از ريشه «نشز» بهمعناى امتناع و
طلب رفعت آمده، چنانكه به زمين مرتفع- كه آب بر آن جارى نمىشود- نَشَز گفته
مىشود، همينطور، نشيزه صفت اسبى است كه بهسختى مىتوان بر آن زين زد و سوارى
گرفت. [1]