ب- موضوع وصيّت؛ بايد جايز، داراى منفعت
حلال و از ملك شخص وصيّتكننده باشد. بنابراين وصيّت به هزينه مال در امورى مانند
موارد زير صحيح نيست؛
دادن قرآن به كافر، شرابسازى، آلات
موسيقى و قمار، كمك به ستمگران، تعمير كنيسه، چاپ كتابهاى گمراهكننده، كارهاى
بيهوده و عبث و مانند اينها. [1]
همچنين اگر درباره اموال ديگران وصيّت
كند صحيح نيست؛ گرچه مالك آنها نيز اجازه بدهد. البتّه اگر از سوى مالك وصيّت كند
و او نيز تنفيذ نمايد، بعيد نيست كه صحيح باشد. [2]
1- بدهىها، حقوق واجب الهى همچون خمس و
زكات و مظالم و كفّارات از اصل مال كم مىشود؛ اگرچه به آن وصيّت نكرده باشد و
شامل همه مال نيز بشود. حجّ واجبگرچه نذرى باشد- نيز بنابر اقوى همين حكم را
دارد. [3]
2- كارهاى تبرّعى همچون اطعام به فقرا،
رفتن به زيارت و اقامه عزا و مانند آن، اگر در حدّ 13 اموالش باشد نافذ است و بيش
از آن را وارثان بايد اجازه بدهند. واجب غيرمالى مانند نماز و روزه استيجارى نيز
بنابر اقوى همين حكم را دارد. [4]
ج- وصى؛ اجراكننده وصيّت نيز بايد بالغ،
عاقل، مسلمان و قابل اطمينان باشد؛ بر اين اساس، وصيّت به نابالغ، ديوانه و كافر
صحيح نيست، اگر وصى