responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه خانواده نویسنده : الهام نیا،علی اصغر    جلد : 1  صفحه : 71

شوهر راضى باشد و عمل، همراه با ارتكاب محرّم شرعى نباشد، اشكال ندارد. [1]

2- پس از اهداى سلام و تقديم تحيات، محترماً نظر حضرت‌عالى را در مورد چند وسيله جلوگيرى از حاملگى ناخواسته جويا مى‌شود؛

- راجع به وسيله‌اى كه به‌نام «آى- يو- دى» معروف است؛

- در مورد بستن لوله‌هاى تخمدان در زنان و بستن لوله‌هاى منى در برادران كه در مورد زنان، اين، مستلزم عمل جراحى است و در مورد مردان نيز مستلزم يك عمل كوچك و جزئى است؟

ج- جلوگيرى از حمل، مانع ندارد و با رضاى طرفين و اگر خيلى مضر نباشد و مستلزم خلاف شرع نباشد، جايز است. [2]

3- آيا رضايت زن و شوهر براى جلوگيرى از آبستنى به هر طريق لازم است؟

ج- جلوگيرى از انعقاد نطفه اگر موجب فساد عضو و عقيم شدن نشود، با رضايت شوهر مانع ندارد، ولى از لمس و نظر حرام بايد اجتناب شود. [3]

2- بارورى مصنوعى‌

توليد نسل از راه غيرطبيعى به اشكال مختلفى صورت مى‌پذيرد كه از ديدگاه فقهى داراى احكامى ويژه است؛

الف- بهترين نوع بارورى مصنوعى، آن است كه نطفه مرد به وجه حلال تهيّه و توسّط خود او به همسرش تلقيح شود، در اين صورت، فرزندى كه به دنيا مى‌آيد منسوب به زوجين است؛ مانند فرزند طبيعى.


[1] . احكام خانواده، ص 91-92

[2] . احكام خانواده، ص 92

[3] . رساله نوين، ج 3، ص 100

نام کتاب : فقه خانواده نویسنده : الهام نیا،علی اصغر    جلد : 1  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست