شوهر راضى باشد و عمل، همراه با ارتكاب
محرّم شرعى نباشد، اشكال ندارد. [1]
2- پس از اهداى سلام و تقديم تحيات،
محترماً نظر حضرتعالى را در مورد چند وسيله جلوگيرى از حاملگى ناخواسته جويا
مىشود؛
- راجع به وسيلهاى كه بهنام «آى- يو-
دى» معروف است؛
- در مورد بستن لولههاى تخمدان در زنان
و بستن لولههاى منى در برادران كه در مورد زنان، اين، مستلزم عمل جراحى است و در
مورد مردان نيز مستلزم يك عمل كوچك و جزئى است؟
ج- جلوگيرى از حمل، مانع ندارد و با
رضاى طرفين و اگر خيلى مضر نباشد و مستلزم خلاف شرع نباشد، جايز است. [2]
3- آيا رضايت زن و شوهر براى جلوگيرى از
آبستنى به هر طريق لازم است؟
ج- جلوگيرى از انعقاد نطفه اگر موجب
فساد عضو و عقيم شدن نشود، با رضايت شوهر مانع ندارد، ولى از لمس و نظر حرام بايد
اجتناب شود. [3]
2- بارورى
مصنوعى
توليد نسل از راه غيرطبيعى به اشكال
مختلفى صورت مىپذيرد كه از ديدگاه فقهى داراى احكامى ويژه است؛
الف- بهترين نوع بارورى مصنوعى، آن است
كه نطفه مرد به وجه حلال تهيّه و توسّط خود او به همسرش تلقيح شود، در اين صورت،
فرزندى كه به دنيا مىآيد منسوب به زوجين است؛ مانند فرزند طبيعى.