ب- نطفه مرد از راه شرعى بهدست آيد و
توسّط غير شوهر، تلقيح شود، در صورتى كه مستلزم نگاه يا تماس حرام نباشد، جايز است
و فرزند متعلّق به زن و شوهر است. [1]
ج- بهدست آوردن نطفه مرد يا تلقيح،
مستلزم كار حرامى باشد، در اين صورت، تلقيح، جايز نيست، ولى اگر انجام گيرد،
فرزند، مشروع و متعلق به زن و شوهر است. [2]
د- بارورى زن با نطفه غير همسرش جايز
نيست؛ خواه زن، همسر داشته باشد يا نه، و خواه زن و شوهر، اجازه بدهند يا نه و
خواه نطفه از محرم آن زن گرفته شود يا نه.
در اين صورت، اگر تلقيح انجام گيرد و
فرزندى بهوجود بيايد كه بدانند نتيجه تلقيح است، بدون شك پدر اين فرزند، شوهر اين
زن نيست. [3]
ه- ممكن است بر اثر پيشرفت علم و
فنآورى، در آينده، بارورى مصنوعى تنوّع يابد از جمله؛
- نطفه مرد را از ميوهها و حبوبات و
امثال اينها بهدست آورند و به زن تلقيح كنند و از اين طريق كودكى بهوجود بيايد؛
در اين صورت، فرزند از آنِ مادر است و به كس ديگرى تعلّق ندارد. [4]
- نطفه مرد را در دستگاهى شبيه ماشين
جوجهكشى، پرورش دهند و فرزندى توليد شود، چنين فرزندى، تنها به مرد تعلّق دارد. [5]
- نطفه را از ميوهها يا موادّ ديگر
بهدست آورند و در دستگاه پرورش