«چنانچه
غيبت حرام است، گوشكردن به آن نيز رفيق آن است در حرمت. بلكه از بعضى روايات ظاهر
شود كه مستمع مثل مغتاب است در همه عيوب حتى وجوب استحلال و كبيره بودن آن ...
بلكه از روايات بسيارى ظاهر مىشود كه ردّ غيبت واجب است.» [1]
كفّاره غيبت
منظور از
كفّاره غيبت چيزى است كه غيبت را از بين مىبرد. در اين باره به استفتاءات زير
توجه كنيد:
س 1- اگر
كسى غيبتى از شخصى كرده، همچنين تهمتى زده يا شنيده، در اين مورد بايد رضايت فرد
غيبت شده و شخص تهمت زده شده را جلب كرد يا خير؟
س 3- اگر
فردى غيبت فرد ديگر را نموده آيا بايد براى توبه كردن از طرف مقابل طلب رضايت
نمايد يا اينكه تنها استغفار كافى است؟ در صورت مانع بودن شرم و حيا چه بايد كرد؟