چرا از
هر گروهى از آنان، طايفهاى كوچ نمىكند (و طايفهاى در مدينه بماند)، تا در دين
(و معارف و احكام اسلام) آگاهى يابند.
در
اصطلاح قرآن و سنت «فقه» علم وسيع و عميق به معارف و دستورهاى اسلامى است و اختصاص
به قسمت خاصى ندارد، ولى به تدريج در اصطلاح علما اين كلمه به «فقه الاحكام»
اختصاص يافته است. [2]
فقهاى
اسلام، كلمه فقه را در مورد قسم اخير اصطلاح كردند. شايد از آن نظر كه از صدر
اسلام، بيشتر توجه مردم به مسائل عملى و پرسش از آنها بوده است. از اين رو، كسانى
كه تخصصشان در اين رشته بود به عنوان «فقها» شناخته شدند. [3]
[2] . «فقه الاحكام» يعنى امورى كه هدف از
آنها اين است كه انسان در خارج، عمل خاصى انجام دهد و يا عملى كه انجام مىدهد
چگونه باشد و چگونه نباشد و به عبارت ديگر قوانين و مقررات موضوعه. (دورۀ
كامل آشنايى با علوم اسلامى، شهيد مطهرى، ص
287-288)
[3]
. دورۀ كامل آشنايى با علوم اسلامى، شهيد مطهرى، ص 287-288