بيتالمال
دست دارند. اينطور حضرت امير 7 در وقت حكومتش دستور مىدهد براى
صرفهجويى ... مسأله اين نيست كه [فقط] در آن وقت و در حكومت حضرت امير باشد؛ اين
دستور است در طول تاريخ براى كسانى كه متكفّل حكومت هستند كه تا اندازه ممكن، در
بيتالمال تصرّف نكنند. [1]
همچنين
در سخنى ديگر، اين موضوع را با ايمان و اعتقاد افراد مرتبط دانسته، مىفرمايد:
«بايد
در پيشگاه خداى تبارك و تعالى در كارهايى كه مىكنيم، در تصرّفهايى كه در
بيتالمال مىكنيم بايد بعد حساب بدهيم. چرا؟ [زيرا اگر] زيادهروى شدهباشد،
مجازات دارد، عدالت شده باشد، مجازات خير دارد. بيتالمال مسلمين را بزرگ بشماريد.
[2]
براى
بهرهبردارى بهينه از بيتالمال، رعايت امورى چند ضرورى است؛
1-
مديران و مسؤولانى كه تخصيص بودجه يا تنظيم هزينههاى بيتالمال را بهعهده دارند،
بايد با كارشناسى دقيق و مراعات همه جوانب شرعى و قانونى، اقدام كنند و براى هر
مجوّزى، دليل شرعى و قانونى داشته باشند و بتوانند در برابر عقل و منطق و در محكمه
عدل الهى پاسخگو باشند.
2- كلّيه
موارد استفاده از بيتالمال را مكتوب و از راههاى رسمى به مراكز ذى صلاح اعلام
نمايند و جلوى هرگونه سوء استفاده از بيتالمال را سد كنند.
3-
همواره مصالح عمومى ملّت و كشور را بر منافع گروهى و شخصى، مقدّم بدارند.
4-
مديران اجرايى، بيتالمال را در مواردى كه قانون تعيين نموده، هزينه كنند و هرگز
به خود و ديگران اجازه ندهند كه در بيتالمال مسلمانان، بهطور دلخواه و فراتر از
قانون تصرّف نمايند.
5-
متصدّيان اموال عمومى را از ميان افراد متّقى، نجيب، خوشسابقه و امين انتخاب
كنند.
6- افراد
ياد شده بايد از تخصّص كافى نيز بهرهمند باشند؛ چنانكه وقتى حضرت يوسف 7 خود را نامزد خزينهدارى مصر كرد؛