الْمُسْتَمِعُ احَدُ الْمُغتابَيْن [1]
كسى كه غيبت را گوش كند، يكى از دو غيبت كننده به حساب مىآيد.
همچنين فرمود:
السَّاكِتُ شَريكُ الْمُغْتابِ [2]
كسى كه در برابر غيبت كننده ساكت باشد (جلوى آن را نگيرد) در عقوبتهاى زيانبار آن (از قبيل قبول نشدن نماز و روزه تا چهل روز) شريك خواهدبود.
نيز فرمود:
مَن اغتابَ مُسْلِماً اوْ مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ صَلاتَهُ وَ لا صِيامَهُ ارْبَعينَ يَوْماً وَ لَيْلَةً الَّا انْ يَغْفِرَ لَهُ صاحِبُهُ [3]
كسى كه غيبت مرد و يا زن مسلمانى را بنمايد، خداوند چهل شبانه روز، نماز و روزهاش را قبول نمىكند، مگر اينكه آن فرد او را ببخشايد.
البته اگر درمقام انكار برآيد وسخن غيبتكننده را قطعكند و از مجلس خارج شود، و اگر قدرت بر هيچكدام ندارد، در دل غضبناك شود، گناهى بر او نيست. [4]
موارد جواز غيبت
دين اسلام اگرچه غيبت را يكى از گناهان بزرگ شمرده است، اما در موارد معينى آن را جايز شمرده است. آن موارد عبارتند از: جايى كه
[1] . مجموعۀ ورام، ج 1، ص 119
[2] . همان
[3] . مستدرك الوسائل، ج 2، ص 106
[4] . ر. ك: مجموعۀ ورام، ج 1، ص 119