نام کتاب : قواعد و احکام حفاظت اطلاعات نویسنده : احمدیان، اسدالله جلد : 1 صفحه : 142
عمل را
از او سلب نمايند و او را از انواع تصرفات باز دارند [1]». حقيقت اين است كه در
معنا و مفهوم كلمه، مكان حبس و خصوصيات آن و يا شرايط زندان و محبوسين در نظر
گرفته نشده است. پيامبر اسلام 6 نيز در صدر اسلام مجرم و يا متهم را حبس مىكرد،
ليكن در آن ايام مكان خاصى براى اين منظور در نظر گرفته نشده بود و بعدها متداول
گرديد. از اين رو، زندانى را در خانه يا دهليز و يا حتى مسجد محبوس مىكردند.
بعد از
رحلت پيامبر اسلام 6 و در پى فتوحات عظيمى كه به وسيله مسلمين صورت گرفت و دامنه
سرزمينهاى اسلامى گسترش يافت و دولت نيرومند اسلامى تشكيل گرديد و وظايف دولت
توسعه يافت، ضرورت بناى مكانى با مشخصات و ويژگيهاى خاصى براى اين منظور احساس شد
و بعضى از خلفا اقدام به بناى زندان براى محبوسين كردند. [2]
حبس از نظر اسلام
حبس در
حقوق اسلامى جايز شمرده شده و در كتب فقهى نيز به عنوان وسيلهاى براى عقوبت شرعى
و يا راهى براى كشف حقيقت و يا ايجاد محدوديت براى متهم جهت جلوگيرى از فرار او
مورد بحث قرار گرفته است. در ذيل به آيات و رواياتى اشاره مىشود كه دلالت بر جواز
حبس در شرع مقدس اسلام دارند.
[1].
معنى مذكور از اكثر كتب لغت به دست مىآيد. در ميان عرب علاوه بر كلمۀ «حبس»
كلمات ديگرى نيز كاربرد داشته است، از قبيل «وقف» «حصر» «اثبات» «اقرار» «امساك» و
غيره