نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 116
مشركان
تنها با اظهار لفظى شهادتين- تا وقتى كه خلاف آن را ابراز ننمايند- در حوزه اسلام
و مسلمين قرار مىگيرند و جان و مالشان محترم خواهد بود و سپس امكان دارد در
برخورد با مسلمانان، با حقانيت و منطق اسلام آشنا شوند و از جان و دل آن را
بپذيرند و همان ايمان لفظى به تدريج در قلبها راه يابد. [1]
به بيان
ديگر، اسلام سعادت مردم را در پذيرش اين دين مىداند و به خود حق مىدهد كه دعوتش
در جهان گسترش يابد. توحيد و ايمان كمتر از آزادى نيست كه آن را از حقوق انسانيت
مىدانند و چنان كه در دنياى امروز مطرح است كه اگر در گوشهاى از جهان، آزادى
ملتى مورد تهاجم قرار گرفت، دفاع از آن را دفاع مشروع از حقوق انسانيت مىدانند و از
اين جهت گاهى به نام دفاع از آزادى به دولتى حمله مىكنند كه اين خود اذعان به اين
مطلب است كه حقوق انسانيت هم قابل دفاع است و دفاع مشروع منحصر به دفاع از حقوق
شخصى و ملى نيست؛ اسلام نيز ايمان و توحيد را حق معنوى و انسانى همه ملتها
مىداند و آنها را در فرض شرك و بتپرستى تضييع شده مىبيند و با نظامى كه حامى
شرك و كفر بوده و بندگان خدا را در قيد و بند اسارتهاى فكرى و روحى كشيده و سدّ
راه گسترش دين حق و رسيدن صداى توحيد به گوش مردم مىشود، سخت مبارزه مىكند تا
بندگان، از عبادت و اطاعت بندگانى مثل خود، رها شده و به اطاعت و عبادت خدا
درآيند.
با اين
بيان، جهاد ابتدايى، دفاع از حق پرستش و حاكميت خداوند و دفاع از حقوق انسانى و
معنوى بندگان است و خود، نوعى جهاد دفاعى به شمار مىرود.
جهاد در ماههاى حرام
جهاد با
مشركان در ماههاى حرام جايز نيست مگر اينكه آنان آغازگر جنگ در اين ماهها باشند
و ماههاى حرام عبارتند از: رجب، ذىقعده، ذىحجه و محرم. همچنين جهاد با كافران
در حرم (شهر مكه و محدودهاى از اطراف آن) جايز نيست مگر باز آنان به جنگ با
مسلمانان در حرم پيشى گيرند. [2]
[1] - ر. ك.
حاشيه بر كتاب مكاسب، سيد محمد طباطبايى يزدى، اول بحث اكراه، ص
115