نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 127
دوم
استفاده كند، در صورتى كه احتمال تأثير بدهد و اگر احتمال دهد كه با موعظه و زبان
نرم، نتيجه حاصل مىشود، نبايد به مراحل بعدى تجاوز نمايد. البته اگر بداند كه
مرحله قبلى اثر ندارد و بايستى با لحن آمرانه امر و نهى كند، بايد همين كار را
بكند در عين حال بايد درجات تندى در گفتار را رعايت نمايد. [1]
ج-
استفاده از زور و قدرت؛ اگر دو مرحله قبلى كارآيى نداشته باشند؛ بايد از زور و
قدرت استفاده گردد، بدين معنا كه با اعمال فشار جلوى انجام گناهان گرفته شود و بين
شخص و گناه مورد نظرش فاصله ايجاد گردد. در اين مرحله نيز بايد از مراتب سبكتر
شروع كرد؛ اما در فرضى كه بازدارى از گناه متوقف بر كتككارى و ايجاد جراحت و
امثال آن باشد، بايد با اذن فقيه جامع الشرايط انجام گيرد [2] و در شرايط فعلى كه
نهادهاى قانونى جمهورى اسلامى شكل گرفته، چنين كارى بايد با اجازه نهادهاى مربوط
باشد.
گفتنى
است آنجا كه از فرد كارى ساخته نيست، بايد امر به معروف و نهى از منكر به شكل جمعى
و گروهى انجام گيرد. همچنين از تدابير عملى نبايد غفلت كرد يعنى بايد ديد چه طرح و
رفتارى، مردم را نسبت به كار نيك تشويق مىكند و يا از كار زشت باز مىدارد و اين
به معناى دخالت دادن عقل و منطق، در اجراى قانون امر به معروف و نهى از منكر است؛
چرا كه اسلام در شيوههاى اجرايى اين اصل مهم، آن را به عقل و تدبير انسان وانهاده
است تا از هر راه ممكن و مفيد، ريشه منكرات را از جامعه بركند. بر خلاف واجبات
عبادى همانند نماز كه شكل انجام آن نيز بايد با تعبد به دستور شرع صورت پذيرد. [3]
نتيجه
اينكه امر به معروف و نهى از منكر همچون خون در پيكره دين جريان دارد و ضامن حيات
اسلام است. خيزش و قيام مصلحان در جامعه اسلامى نيز، بازتابى از عمل به اين فريضه
مىباشد و اگر مصلحان بزرگى همچون امام حسين 7 نمىبودند، ارزشهاى
انسانى و الهى از بين رفته و اسلام قرنها پيش توسط تبهكاران دفن شده بود، انقلاب