نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 126
مراتب امر به معروف و نهى از منكر
نخستين و
مؤثرترين روش براى دعوت ديگران به نيكىها و بازداشتن از منكرات، آراستگى خود
انسان به تقوى و اخلاق حسنه است. صاحب جواهر از فقهاى شيعه در اين باره مىنويسد:
آرى، از
بزرگترين افراد امر به معروف و نهى از منكر و والاترين و مؤثرترين آنها، خصوصاً
نسبت به زعيمان دينى اين است كه جامه كار نيك بپوشند و در كارهاى خير از واجب و
مستحب پيشقدم باشند و جامه زشتكارى را از اندام خود دور كنند و نفس خويش را به
اخلاق عالى تكميل و از اخلاق زشت پاك سازند كه اين خود سبب مؤثر و كاملى است تا
مردم، به معروف گرايش پيدا كرده و از منكر دورى گزينند .... [1]
در فقه
اسلامى سه مرحله براى اين وظيفه مهم در نظر گرفته شده است. هر مرحله نيز خود داراى
مراتب و درجاتى است و در صورت مؤثر بودن يك مرحله يا يك مرتبه، اقدام به مرحله يا
مرتبه بعدى جايز نيست. آن سه مرحله عبارتند از:
الف-
اظهار تنفر قلبى؛ امر و نهى كننده ناراحتى قلبى خود را از منكر واقع شده آشكار كند
و به طرف بفهماند كه منظورش از اين كار، اين است كه وى معروف را انجام داده و يا
منكر را ترك نمايد. براى اين كار چند درجه است از قبيل روى هم فشردن پلكهاى چشم و
روى ترش كردن، رو گرداندن، پشت كردن، ترك رفت و آمد و امثال اينها.
گفتنى
است تنفر قلبى از گناه لازمه ايمان بوده و بر همگان واجب عينى است، گرچه توان هيچ
گونه امر به معروف و نهى از منكر نداشته باشند و آنچه به عنوان امر به معروف و نهى
از منكر بايد انجام گيرد، اظهار تنفر قلبى از گناه است. [2]
ب- امر و
نهى گفتارى؛ امام خمينى در اين زمينه مىنويسد:
اگر
بداند كه از مرتبه اول امر به معروف و نهى از منكر نتيجه نمىگيرد، واجب است از
مرتبه