responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 152

كافى است كه بيمه‌گر متعهد شود كه هر خسارتى كه بر جنس بيمه‌شده وارد آيد، بپردازد.

4- تعيين خطرى كه موجب خسارت مى‌گردد؛ مانند آتش‌سوزى، غرق شدن، دزدى، بيمارى، مرگ، تصادف و مانند آن‌ها.

5- مشخص كردن اقساط حق بيمه و زمان آن در صورتى كه قسطى باشد.

6- تعيين تاريخ شروع و پايان بيمه.

بيمه با شرايط ياد شده صحيح است و فرقى ميان انواع آن- بيمه زندگى، اتومبيل، هواپيما، بيمه كارگران، كارمندان، خانواده و ...- نيست. [1]

وقف

اسلام، افزون بر واجب نمودن انفاق‌هايى چون خمس و زكات، افراد جامعه را به امورى چون وقف، صدقه، هبه و ... تشويق كرده، تا ثروتمندان با كمال آزادى و اشتياق، قسمتى از اموال خود را براى هميشه از حالت خصوصى و انحصارى درآورده و در راه خدا مورد استفاده مستمندان و عموم مردم قرار دهند. مسلمانان نيز از اين امر استقبال كرده و هزاران مدرسه، كتابخانه، حسينيه، مسجد، بيمارستان و ... را ايجاد كرده و وقف عام يا خاص نموده‌اند.

بنابراين مى‌توان گفت كه وقف نقش مؤثرى در توزيع و تعديل ثروت ميان جامعه داشته و از انباشته شدن ثروت در دست افراد جلوگيرى مى‌كند.

تعريف وقف‌

وقف، حبس مال (از نقل و انتقال) و آزادسازى منافع و بذل آن مى‌باشد. [2]

وقف عام و خاص: وقف به اعتبار كسانى كه مال بر آنان وقف مى‌شود، بر دو نوع است: وقف عام و وقف خاص؛ اولى چون وقف كردن زمينى براى مسجد يا مدرسه و يا وقف مالى بر مستمندان؛ و دومى نظير وقف نمودن مالى بر نسل خود يا بر اشخاص‌


[1] - ر. ك. تحرير الوسيله، ج 1، ص 543-544

[2] - همان، ص 61

نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست