نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 215
درس شانزدهم
قضا و شهادت
(نظام
قضايى اسلام)
دست پر
قدرت آفرينش بنا بر حكمت، غريزه حب ذات را در نهاد انسان به وديعه نهاده كه وى به
موجب آن خودخواه و حريص بر گردآورى اموال و دستيابى به منافع هر چه بيشتر شده است.
او در اين راستا، گاهى حقوق ديگران را نيز مورد تاخت و تاز قرار مىدهد. از سوى
ديگر منابع طبيعى و كالاهايى كه انسان براى رفع نيازمندىهاى خود به آنها روى
مىآورد، با محدوديت مواجه بوده و هر فردى تلاش مىكند، سهم بيشترى از آنها را به
خود اختصاص دهد. به ويژه اگر توجه كنيم كه ساختار روحى افراد، متفاوت بوده و هر يك،
استعداد كار و فعاليت خاصى را دارد.
در نتيجه
نيازمندىها و روحيه افزونطلبى بشر، درگيرى و تزاحم، در صحنه اجتماع رخ داده و
فساد و خونريزى، به وقوع مىپيوندد. اعتراض مؤدبانه فرشتگان بر آفرينش آدم 7 و اينكه چرا موجودى مفسد و خونريز آفريده مىشود و نيز حادثه قتل هابيل
توسط برادرش، شاهد اين مدعاست.
از اين
رو عامل بازدارندهاى لازم است تا دست تجاوزگران به حقوق مردم را كوتاه نموده و
امنيت و آرامش را بر جامعه حاكم گرداند.
نظام
قضايى اسلام، پاسخى به اين نياز فطرى جامعه بوده و قوانين كيفرى آن هماهنگ با واقعيتها
و ضرورتهاى اجتماعى است.
گفتنى
است اجراى قوانين كيفرى در كنار پرورش ايمان به مبدأ و معاد، كار ساز و مفيد است
وگرنه نظام كيفرى منهاى دين و ايمان، تنها بخش اندكى از درگيرىها و خصومتهاى
جامعه را در ظاهر كاسته و آنها را از ريشه حل نخواهد كرد.
نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 215