نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 227
درس هفدهم
حقوق جزا
(حدود،
تعزيرات، قصاص و ديات)
نظام
كيفرى اسلام، مترقىترين نظامى است كه در صورت اجرا، جرم و جنايت را از جامعه
زدوده و مشكلات اجتماعى را حل مىكند. البته هماهنگى آن با ديگر مسائل اسلامى
مانند مسائل اعتقادى، عبادى، اخلاقى و ... سهم عمدهاى در اين كارآيى دارد.
اسلام
تنها مكتبى است كه با پرورش افراد مؤمن و معتقد، موجب مىشود كه فرد مجرم و جانى
در پيشگاه الهى توبه و اظهار ندامت كند و گاه پا به مرتبهاى بالاتر از توبه و
پشيمانى قلبى بگذارد و خود را به محكمه اسلامى معرفى كرده و تقاضاى كيفر براى خود
كند؛ چرا كه از اين راه، خود را از عذاب آخرت رها مىسازد.
حمران
مىگويد: از امام باقر 7 درباره مردى كه حد شرعى در دنيا بر وى اجرا شده
پرسيدم كه آيا در جهان آخرت نيز كيفر مىشود؟ حضرت پاسخ فرمود:
خداوند
گرامىتر از آن است. (كه در مورد يك گناه، دوبار بندهاش را كيفر دهد.) [1]
و در
روايات آمده كه زنى خدمت امير مؤمنان 7 رسيد و گفت: اى امير مؤمنان! زنا
كردهام مرا تطهير كن، خداوند تو را پاكيزه سازد؛ چرا كه (تحمل) كيفر دنيا،
آسانتر از عذاب دائمى آخرت است. حضرت پرسيد: تو را از چه چيز تطهير كنم؟ زن پاسخ
داد: من زنا كردهام .... [2]
انواع كيفر
انواع
كيفر كه افراد مجرم بدان دچار مىشوند از اين قرارند:
1- كيفر
وجدان؛ هر فردى پس از ارتكاب جرم و جنايت، از سوى وجدانش مورد