نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 228
سرزنش
قرار مىگيرد.
2- كيفر
طبيعى؛ ارتكاب جرم و جنايت، افزون بر مخالفت با قوانين الهى، به نوعى سرپيچى از
نظام طبيعت و مخالفت با نواميس حاكم بر آن است؛ و البته طبيعت، مخالفانش را تنبيه
مىكند. مانند ابتلاى زناكار به بيمارىهايى از قبيل سفليس، سوزاك، ايدز و ....
در
مواردى، آثار نكبتبار گناهان توسط دين بيان شده است. رسول خدا 6 مىفرمايد:
3- كيفر
اخروى؛ و آن آتشى است كه براى مجرمان در جهان آخرت آماده شده است.
4-
كيفرهاى دنيوى؛ كه به شكل حدود و تعزيرات يا قصاص و ديات، براى انواع جرم و جنايت
تعيين شده و حاكم اسلامى مسؤول اجراى آنها در جامعه است.
آثار مثبت اجراى قوانين كيفرى در اسلام
قوانين
كيفرى اسلام، هماهنگ با واقعيات و مصالح فرد و جامعه، در صورت اجرا، نتايج مادى و
معنوى بىشمارى در پى خواهد داشت. امام كاظم 7 درباره اين گفتار الهى (يُحْىِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا)مىفرمايد:
نه
اينكه زمين را (فقط) به باران زنده مىكند، بلكه مردانى را برمىانگيزد كه عدل و
داد را زنده مىكنند و زمين با زنده شدن عدل و داد، زنده مىشود؛ همانا اجراى حدود
الهى در زمين، از بارش چهل روز باران سودمندتر است. [2]