responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 228

سرزنش قرار مى‌گيرد.

2- كيفر طبيعى؛ ارتكاب جرم و جنايت، افزون بر مخالفت با قوانين الهى، به نوعى سرپيچى از نظام طبيعت و مخالفت با نواميس حاكم بر آن است؛ و البته طبيعت، مخالفانش را تنبيه مى‌كند. مانند ابتلاى زناكار به بيمارى‌هايى از قبيل سفليس، سوزاك، ايدز و ....

در مواردى، آثار نكبت‌بار گناهان توسط دين بيان شده است. رسول خدا 6 مى‌فرمايد:

وقتى زنا زياد شود، مرگ‌هاى ناگهانى زياد مى‌شود. [1]

3- كيفر اخروى؛ و آن آتشى است كه براى مجرمان در جهان آخرت آماده شده است.

4- كيفرهاى دنيوى؛ كه به شكل حدود و تعزيرات يا قصاص و ديات، براى انواع جرم و جنايت تعيين شده و حاكم اسلامى مسؤول اجراى آن‌ها در جامعه است.

آثار مثبت اجراى قوانين كيفرى در اسلام‌

قوانين كيفرى اسلام، هماهنگ با واقعيات و مصالح فرد و جامعه، در صورت اجرا، نتايج مادى و معنوى بى‌شمارى در پى خواهد داشت. امام كاظم 7 درباره اين گفتار الهى (يُحْىِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا) مى‌فرمايد:

نه اين‌كه زمين را (فقط) به باران زنده مى‌كند، بلكه مردانى را برمى‌انگيزد كه عدل و داد را زنده مى‌كنند و زمين با زنده شدن عدل و داد، زنده مى‌شود؛ همانا اجراى حدود الهى در زمين، از بارش چهل روز باران سودمندتر است. [2]

قرآن كريم درباره قصاص مى‌فرمايد:

(وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُوْلِي الْأَلْبَابِ) [3]

و اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص، حيات و زندگى است.

وقتى كه شخص بداند، با كشتن ديگران با قصاص مواجه مى‌شود، دست از اين‌


[1] - بحارالانوار، ج 79، ص 27

[2] - وسائل الشيعه، ج 18، ص 308

[3] - بقره، آيه 179

نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 228
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست