نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 230
است. در
حالى كه قصاص از جنس جنايت و شبيه آن است. كسى كه مرتكب قتل عمد شده، به همان قتل،
از وى قصاص مىشود و ديه در اين موارد، بدل قصاص است.
قصاص و
ديات نيز، با گذشت صاحب حق، قابل اسقاط است.
انواع حد
در اينجا
به برخى از حدود الهى اشاره مىشود:
1- كشتن؛
اين حد شامل افراد زير مىشود:
الف- كسى
كه با يكى از محارم نَسَبى خود مانند خواهر و مادر زنا كند.
ب- كافر
ذمّى كه با زن مسلمانى زنا كند و براى كسى كه به زور و اكراه، زنى را به زنا
وادارد.
در موارد
يادشده تفاوتى بين محصن بودن يا نبودن زناكار نيست.
ج- كسى
كه به پيامبر 6 يا امامى ناسزا گويد يا ادعاى پيامبرى
كند، بايد كشته شود و ريختن خون چنين كسى، براى آنكه سخن يا ادعاى وى را بشنود،
مباح است.
د-
مسلمانى كه به كار سحر و جادو بپردازد، بايد كشته شود.
ه-
محارب؛ حاكم اسلامى مىتواند وى را كشته يا به دار كشد يا دست راست و پاى چپ را
بريده و يا تبعيد نمايد.
محارب
كسى است كه اسلحه كشيده و مردم را بترساند و متناسب با جنايتى كه انجام داده، حدود
ياد شده، بر وى اجرا مىشود؛ پس اگر كسى را كشته، به دار آويخته شده يا كشته
مىشود و اگر از شخصى مالى گرفته، دست و پايش قطع مىگردد و اگر تنها اسلحه كشيده
و مردم را ترسانده اما جنايت خاص ديگرى را مرتكب نشده، تبعيد مىگردد. [1]
و- مرتدّ
فطرى: كسى است كه هنگام انعقاد نطفهاش پدر و مادرش يا يكى از آنها مسلمان
بودهاند و پس از بلوغ مسلمان شده و سپس كافر شده است. چنين كسى اگر مرد باشد،
اموالش بين ورثه تقسيم مىشود، توبه او پذيرفته نمىشود و حكم او اعدام است.
اگر مرتد
فطرى زن باشد، از شوهرش جدا مىشود، اموالش تقسيم مىشود و زندانش