نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 73
خلاصه
«تقليد»
در اصطلاح، عمل كردن به فتواى مجتهد است- و غير از اعتقادات و احكام ضرورى- بقيه
مسائل دين در حوزه تقليد قرار مىگيرند. تقليد از مجتهد به موجب ايمان به مبدأ و
معاد، ضرورت دارد؛ زيرا راه شناخت احكام الهى براى افراد غير مجتهد، منحصر به
تقليد است.
دلائل
لزوم تقليد در فروع دين عبارتند از: 1- سيره عقلا مبنى بر رجوع جاهل به عالم كه در
اسلام نيز از آن نهى نشده است. 2- آياتى مثل آيه «نَفْر» بر اين مطلب دلالت دارند
كه عدهاى بايد فقيه در دين شوند و سپس با ابلاغ آن به مردم، آنان را بيم دهند و
بر مردم نيز لازم است كه احكام ابلاغ شده الهى را بپذيرند. 3- در روايات نيز دستور
داده شده كه احكام دين را از عالمان امين بگيرند.
مرجع
تقليد شرايطى دارد كه عبارتند از: مرد بودن، شيعه دوازدهامامى بودن، حلالزادگى،
زنده بودن، داشتن عدالت، اجتهاد و أعلميت.
تقليد
ابتدايى از ميت جايز نيست؛ بديهى است تقليد از مجتهد زنده از سويى وسيله رشد فقه و
از سوى ديگر سبب پاسخيابى به احكام نوظهور مىباشد.
تقليد
نقش مؤثرى در اقتدار فقيهان دارد و با همين پشتوانه اجتماعى بوده كه آنان در طول
تاريخ حافظ استقلال كشورهاى اسلامى بوده و هستند. تاريخ صدساله اخير ايران به خصوص
مبارزه امام خمينى رحمه الله گواه روشن اين مطلب است.
نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 73