خاندان پيامبر شما در ميانتان است و
آنان زمامداران حق و نشانههاى دين و زبانهاى راستگويىاند. پس همچون قرآن، حرمت
آنان را در دل نيكو بداريد و چونان شتران تشنه به [آبشخورهاى دانش] آنان روى
آوريد.
بنابر اين، خاندان پاك پيامبر صلى الله
عليه و آله و سلم نيز درست از همان منزلت قرآن كريم برخوردارند؛ و اين حقيقتى است
كه از حديث شريف ثقلين نيز قابل دريافت است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در
بخشى از اين حديث شريف مىفرمايد: اين دو از يكديگر جدا نمىشوند، تا آن كه كنار
حوض بر من وارد شوند. آن حضرت با اين سخن مفهوم جدايىناپذيرى را بيان مىدارد و
مىفرمايد كه قرآن و عترت هم از نظر اوصاف و هم منزلت، جدايى ناپذيرند؛ چه اگر جز
اين باشد، مفهوم جدايى درباره آنها صدق مىكند.
از اين رو، همان طورى كه قرآن كريم از
مرتبه هدايتگرى برخوردار است، (يَهْدِي
لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ)، [2] امامان نيك سرشت نيز به درستترين راه
هدايتمىكنند؛ و همان گونهاىكه قرآن كريم در بلندترين مرتبه قرار دارد، (وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ
حَكِيمٌ)[3]، مرتبه امام نيز در امالكتاب، بلند و حكمتآميز است؛
و به همين ترتيب در ديگر صفات و منزلتهاى قرآنى.
از جمله مراتب قرآنى اين است كه همه
تفسيرها از اين كتاب شريف برگرفته شدهاند، ولى همه آنها چيزى جز ميزان گنجايش و
مرتبه فهم و درك مفسران در برداشت از قرآن كريم نيستند. [4]
قرآن كريم، موهبتى همگانى، ثروتى كامل و
اقيانوسى است بيكران [5] كه نيازمندان به اندازه گنجايش و امكان خويش از آن بر
مىگيرند؛ و چنين است منزلت و مرتبه امام عليه السلام.
[2] - قطعاً اين قرآن به آيينى كه خود
پايدارتر است راه مىنمايد (اسرا (17)، آيه 9).
[3] - و همانا كه آن در كتاب اصلى [/
لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پرحكمت است (زخرف (43)، آيه 4).
[4] - مراد همه تفسيرهاى دانشمندان
اسلامى (جز از سوى امامان) است. گذشته از اين، حتى تفسيرهاى روايت شده از اهل بيت
مانند نورالثقلين، برهان و صافى- در بهترين فرض- تنها بخشى از گفتههاى امامان در
زمينه تفسير قرآن است.
[5] - تنها پيامبر صلى الله عليه و آله
و سلم و خاندانش به همه قرآن احاطهدارند؛ «قرآن را در نمىيابد، مگر كسىكه مورد
خطاب آن است.»
نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 18