نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 33
چنانچه تأثير نيم سده عملكرد جريان
نفاق- از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تا پايان سال شصتم هجرى- را در
حيات اسلام و زندگانى امّت اسلامى، هر چند به طور اجمالى نشناسيم، شناخت ما نسبت
به عظمت حادثه عاشورا بسيار اندك خواهد بود؛ و مفهوم پيروزى را در قيام حسينى
درنخواهيم يافت. از اين رو چنين مطالعهاى اجتنابناپذير است.
جريان نفاق ... مطالعهاى در ماهيت و
دستاوردها
تعريف
نفاق به معناى [به دروغ] آشكار كردن
ايمان و پوشاندن و در پرده نگه داشتن كفر است. بنابر اين منافق به كسى گفته مىشود
كه كفر خويش را پنهان مىدارد و بر آن سرپوش مىنهد و به دروغ اظهار ايمان مىكند.
نفاق واژهاى اسلامى است و اعراب پيش از اسلام با مفهوم ويژه اين واژه آشنا
نبودند، گرچه اصل آن در زبان عربى رواج داشت. [1]
[1] - درباره اصل اشتقاق اين واژه گفته
شده است: منافق را از آن رو منافق مىخوانند كه مانند موش صحرايى رفتار مىكند.
لانه اين حيوان دو سوراخ دارد. يكى نافقاء كه آن را پنهان مىدارد و ديگرى قاصعاء
كه آشكار است. هرگاه كه مورد حمله قرار گيرد از قاصعاء وارد مىشود و از نافقاء
خارج مىگردد. منافق نيز چنين رفتارى دارد. در ظاهر وارد اسلام مىشود و سپس به
شكلى ديگر از آن خارج مىگردد (لسان العرب ماده نفق).
راغب در كتاب مفردات (ص 502) درباره
معناى نفاق گويد: نفاق وارد شدن به شرع از درى و خارج شدن از آن از درى ديگر است.
از اين رو خداوند فرموده است؛ «انَّ الْمُنافقين هم الفاسقون» يعنى منافقان از شرع
بيرونند.
نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 33