نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 354
در اين روايت مىبينيم كه مخاطب امام،
فرشتگان و مؤمنان جن، از شيعيان اهل بيت هستند كه از سر راستى و اخلاص آماده
يارىاند و ميزان معرفتشان نسبت به منزلت امام و يقين و تسليم بودن در برابر
فرمانهايشان- همان طور كه در متن گفت و گوى اين روايت روشن است- بسيار بالا است.
از اين رو مىبينيم كه امام عليه السلام
در پاسخشان موضوع را به روشنى و صراحت كامل بيان مىدارند. آن حضرت در اين گفت و
گو- با منطق ژرفنگرى و منطق شهيد پيروز- تأكيد مىكند كه سوى قتلگاه برگزيده خويش
مىرود، «وعدهگاه قتلگاه من است»، در سرزمين برگزيده، «جايگاهم كه در آنجا شهيد
مىشوم و آن كربلاست»؛ و تأكيد مىورزد كه در راستاى تحقق بخشيدن اراده خداوندى
مبنى بر آزمايش «اين خلق تيرهروز» گريزى از رفتن نيست، تا آن كه راه سعادت از
وادىهاى بدبختى و تيرهروزى به طور كامل براى مردم باز شناسانده شود؛ و حق بدون
شائبهاى از آميختگى و شبهه از باطل جدا گردد. با اين شهادت و در اين مكان جدايى
اسلام ناب محمدى از امويتِ پنهان شده در زير نقاب اسلام، تحقق يافت؛ و اين يكى از
مهمترين ابعاد پيروزى آشكار حسينى، استمرار يافته در طول زمان، و يكى از بركتهاى
شهادت، «ذبح بزرگ»، و يكى از فيضهاى آن قتلگاه مقدسى است كه امام براى پرتوافشانى
اين پيروزى در روز گسترش زمين آن را برگزيد؛ و اين بارگاه مقدس در گذر روزگار
پناهگاه شيعيان حسينى و در دنيا و آخرت موجب امان آنهاست.
همچنين آن حضرت تأكيد مىورزند كه
ناگزير روند اين رويداد بايد در چارچوب جريان طبيعى و دور از اسباب و وسايل خارق
العاده و نامعمول باشد. چرا كه اگر هدف پيروزى ظاهرى و فورى بود و راهى جز اسباب
خارق العاده نداشت، امام عليه السلام با برخوردارى از ولايت تكوينى عمومىشان به
اذن خداوند- تبارك و تعالى- براى تحقق اين امر از فرشتگان و جنيان تواناتر بود؛ به
خدا سوگند ما از شما بر آنان تواناتريم، ولى «كسى كه [بايد] هلاك شود با دليلى
روشن هلاك گردد و كسى كه [بايد] زنده بماند، با دليلى روشن زنده بماند.». [1]