ابوایوب سلیمان بن محمدبن بطال بطلیوسی مشهور به ابن بطّال و عین جودی.
وی در بطلیوس (شهری بزرگ در اندلس) دیده به جهان گشود. او از فقیهان مالکی مذهب و جزو طبقه سوم از اصحاب مالک در شاخ افریقا بود. تحصیلاتش را در قرطبه به پایان رسانید. ابوعمرابن عبداللّه لبّر از جمله شاگردان او بود؛ همچنین حکم بن محمد أیسری و ابن زمینه بَستی از او روایت کرده اند. ابوایوب پس از سپری نمودن دوران تحصیلات به بیره (شهرکی در اندلس) رفت و همانجا اقامت گزید. او به وسیله کتاب المقنع که در اصول احکام تألیف کرد، به شهرت رسید. برخی وی را ادیب، شاعر و از اهل علم توصیف کرده اند. او در اشعارش از عبارت « یاعین جودی » بسیار استفاده کرده، به همین دلیل به عین جودی ملقب گردیده است. وی در اواخر عمر به زهد و پرهیزکاری روی آورد. دیگر آثار برجای مانده از وی الدلیل الی طاعة الجلیل و ادب الهموم می باشد. مرگ وی را سال های 400، 402 و 404 نوشته اند. 1
پی نوشت ها
1ـ کتاب الصله 1 / 197؛ ترتیب المدارک 2 / 748؛ الدیباج المذهب 195 ـ 197.
ابوالحسن (ابوالحسین) سلیمان (سلمان) بن حسن بن سلیمان (سلمان) مشهور به نظام الدین صهرشتی.
دانشمند سرشناس، فقیه برجسته، محدث موثق و مورد اعتماد و از بزرگان شیعه امامیه در سده پنجم هجری است که از شاگردان مشهور سید مرتضی (م436ه) و شیخ طوسی (م460ه) به شمار می آید. 1 وی علاوه بر این دو استاد بزرگ، از مشاهیری چون ابوالحسین احمدبن علی نجاشی (م450ه)، ابویعلی محمدبن حسن بن حمزه جعفری (م463ه) و ابوالفرج مظفربن علی حمدانی قزوینی بهره برده و روایت کرده است. 2 از شاگردان صهرشتی تنها حسن بن حسین بن بابویه ملقب به حسکارازی را می شناسیم که راوی بعضی از آثار و نوشته های او می باشد. 3 کتاب های نظام الدین عبارت اند از: النفیس در فقه، التنبیه (تنبیه الفقیه)، النوادر، المتعه، 4 اصباح الشیعة بمصباح الشریعه که در ضمن سلسلة الینابیع الفقهیه چاپ شده، التبیان فی عمل شهر رمضان، شرح مالایسع المکلف جهله، عمدة الولی النصیر فی نقض کلام صاحب التفسیر در نقض قاضی ابویوسف قزوینی، قبس المصباح فی تلخیص المصباح تلخیص مصباح المتهجد شیخ طوسی، نهج المسالک فی (الی) معرفة المناسک، و البدایه5 که ابن طاووس آن را داشته است. 6 صهرشتی دیدگاه های فقهی منحصربه فردی دارد که بعضی آنها را به عنوان یک اثر مستقل برای وی یاد کرده اند. 7 شرح النهایه شیخ طوسی نیز اثر دیگر اوست. 8 تاریخ وفات نظام الدین در دست نیست، ولی با توجه به درگذشت استادانش به نظر می آید در نیمه دوم قرن پنجم درگذشته باشد.
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 3 صفحه : 163