: پدر و والد، و هر كسيكه سبب پيدايش، اصلاح يا پيرايش و ظهور چيزى
شود آنرا (أَب) گويند.
از اين جهت پيامبر 6 پدر مؤمنين ناميده شده
چنانكه خداى تعالى فرموده است (النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ
مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ-
6/ احزاب).
و در بعضى قرائتها گفته شده كه (و هو أب لهم).
در روايت چنين آمده كه پيامبر اكرم 6 به على
7 فرمود:
«أنا و أنت أبوا هذه الامّة».
اين سخن اشاره است به اين كه فرموده
«كلّ سبب و نسب منقطع يوم القيامة إلّا سببى و نسبى فأين المتّقون»[1].
أبو الأضياف: مهماندار و ميزبان كه بنام پدر مهمانان بيان شده است
براى اينكه همچون پدر رسيدگى و سرپرستى مىكند.
أبو الحرب: به كسى گفته مىشود كه سربازان را به مبارزه ترغيب مىنمايد.
أبو عذرتها: همسر نخستين زن است، عمو با پدر، مادر با پدر و جدّ با
پدر را هم در حالات جمع ابوين گويند.
[1] در اين حديث اشارهاى كه به پرهيزكاران شده است از اين جهت
است كه هر خويشاوندى و نسبى كه بر اساس تقوا باشد در حكم نسب و سبب پيامبر 6 است زيرا تبعيّت از پيامبر 6 نموده و در حكم
خويشاوند او است چنانكه خود در باره سلمان فارسى فرمود:« السّلمان منّا اهل البيت»
سلمان چون عملا و ايمانا پيامبر 6 او را خويشاوند خود و از
خود دانسته است و سلمان در اين حديث الگو و نمونه خويشاوند غير نسبى است كه در حكم
خويشاوند سببى معرّفى شده است و تمام كسانيكه در راه سلمان و در نتيجه با
پرهيزكاران و با ايمانى واقعى پيرو پيامبر 6 باشند مشمول حديث
پيامبر 6 بوده و سببيت او منقطع نيست با توجّه به همين معناست
كه در پايان حديث از متّقين دعوت و پرسش كرده است كنايه از اينكه تقوا پيشه كنيد تا
از پيامبر 6 و خاندان او باشيد.