آمده مىفرمايد: وَ
لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ
الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ
الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ
قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ- كه
در اين آيه بانسهاى طراز نوين و پايدارى كه براى هدف خدائى، و اللّه در برابر تمام
مشكلات پايدارند مژده داده شده).
جيأ
: جَاءَ، يَجِيءُ، جَيْئَةً، و
مَجِيئاً، مثل واژه اتيان- بمعنى آمدن است ولى مفهوم واژه- مجيء اعمّ از-
إتيان- است يعنى فراگيرتر است زيرا- إتيان- بآسانى آمدن است و- نيز نوعى آمدن است
كه با قصد و هدف انجام مىشود هر چند كه رسيدن بآن هدف ميسور و ممكن نگردد.
گفته مىشود- جاء- براى آمدن اجسام و معانى هر دو بكار مىرود خواه
آمدن ذات اجسام و خود آنها باشد يا كار و مفاهيم آنها، نيز جاء در باره هر كسى كه
قصدش آمدن بمكانى و در زمانى باشد، تمام اين معانى در آيات زير آمده است، خداى عزّ
و جلّ گويد:
و فَإِذا جاءَ الْخَوْفُ- 19/ احزاب) و إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ- 49/ يونس) و بَلى قَدْ جاءَتْكَ آياتِي-
59/ زمر) و فَقَدْ جاؤُ ظُلْماً وَ زُوراً-
4/ فرقان) يعنى قصد سخن گفتن نمودند و چون از آن تجاوز كردند واژه- مجى- به كار
رفته يعنى سخن ناگفتنى دروغ آوردند همانطور كه قصد و هدف نيز در سخن آنها وجود
دارد.
خداى تعالى گويد: إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ
فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ- 10/ احزاب) و وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا-
22/ فجر) كه در آيه اخير امر خداى منظور است نه ذات خداى و اين قول ابن عبّاس (رض)
است.
و همچنين آيه فَلَمَّا جاءَهُمُ
الْحَقُ- 76/ يونس) تعبير همان آيه قبلى يعنى-
جاءَ رَبُّكَ- است.
جَاءَ و
أَجَاءَهُ- هر دو بكار مىرود، خداى تعالى گويد: