[1] راغب ; با بينش اصولى و تفسيرى كه داشته است، براى
معنى- درجه- از آيه
الرِّجالُ قَوَّامُونَ- 34/
نساء) تأييد آورده است براى رفع ابهامى كه شايد در اذهان باشد كه مردان تفوّق
حكومتى در خانواده بر زنان دارند، لازم است براى رفع اين ابهام و اشكال مفصّلا و
عميقا بحث شود.
ابن منظور در لسان العرب با اشاره باشعار و نظرات لغت شناسان
و با استناد بآيات قرآن چنين مىنويسد:
فقالوا: و قد يجيء القيام بمعنى المحافظه و الاصلاح و منه
قوله تعالى الرِّجالُ
قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ- 34/
النّساء).
و قوله تعالى:
إِلَّا ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً- 75/ آل
عمران) اى ملازمة محافظا و يجيء القيام بمعنى الوقوف و الثبات( لس 12/ 497).
قوّام، صيغه مبالغة فى قائم يقال هو قوّام على اهله: دائم
القيام بشئونهم و السّهر على مصالحهم الجمع قوامون( معجم الفاظ القرآن الكريم 2/
449) اى يرعون و تقومون بمصالحهنّ: كونوا قوّامين بالقسط مواظبين على اقامة العدل
فى جميع الامور مجتهدين فيه كلّ الاجتهاد.
خود راغب هم در ذيل واژه قيام مىنويسد: و قيام الشّيئ هو
المراعاة للشّيء و الحفظ له. اينك ترجمه عبارات فوق:
گفتهاند قيام- بمعنى نگهدارى و اصلاح و خير است چنانكه خداى
تعالى فرموده است: مردان اصلاح كنندگان و ياوران و نگهدارندگان زنانند.
و يا فرمود: تا زمانى كه بر آن كار قيام كنندهاى و يعنى
ملازم و همراه، و محافظ باشى و واژه قيام بمعناى آگاهى و پايدارى نيز هست.
قوّام صيغه مبالغه در قائم است گفته مىشود: هو قوّام على
اهله، يعنى هميشه بشئون خانوادگى محافظت مىكند و بر مصالح و خير زن و فرزند هشيار
و بيدار است جمعش قوّامون است.( معجم الفاظ) يعنى مراعات حال زنان مىكنند و
بمصالح و خيرشان اقدام مىنمايند، آيه كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ- 135/ نساء) نيز يعنى كسانيكه بر اقامه عدل در جميع امور مواظبت
مىكنند و با تمام نيرو تلاش مىكوشند.
راغب ; مىنويسد قيام بر چيزى مراعات كردن حال آن
چيز و محافظت بر آن است. و در آيه 135/ نساء مىفرمايد: كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ
و در آيه ديگر
كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ- 8/
مائده).
صاحب مجمع البيان هم مىنويسد: قَوَّامِينَ^ اى
دائمين على قيام بالعدل و معناه و لتكن عادتكم القيام بالعدل فى القول و الفعل.
يعنى قوّامين كسانى هستند كه پيوسته بر عدل استوارند و
عادتشان در گفتار و كردار اقامه عدل است.
قوّام هم صيغه مبالغه براى زيادتى است، آنگاه در خود آيه هم
قيام مردان در امور خانواده، محافظت و ادامه وظيفه همسرى است و اگر مردان ارث
بيشترى مىبرند براى اينستكه عهدهدار هزينه. زندگى و متكفّل زن، و فرزندان هستند
و توانائى بيشترشان در كارها و حفاظت امور زندگى براى اين است كه عهدهدار كارهائى
هستند كه بايستى انجام دهند پيامبر6 فضيلتها و برترى معنوى زنان را عبارت«
الجنّة تحت اقدام الامّهات» يعنى بهشت زير قدمهاى پر محبّت و وظيفهشناس مادران
است بيان داشته و براى مردان چنين فضيلتى نيست.
از طرفى دستور قرآن است كه در امور و مشكلات خانواده با
همسران شور و مشاوره كنند.
شيخ طريحى در مجمع البحرين تعبير علمى جالبى دارد مىنويسد:
خداوند نفرموده( فضّلهم عليهنّ من الرّجال) زيرا بسيار زنان هستند كه از بسيارى از
مردان با فضيلتتر و برترند پس اگر در مردان وظايفى كه: خداوند براى آنها مانند:
1- عهدهدار بودن و حفظ همسرى. 2- اصلاح امور زندگى. 3- تعهّد
هزينه زندگى. 4- تكلّف امور تربيتى. 5- هم نظرى و مشورت با همسر در مشكلات. 6-
رعايت عدالت. 7- تنظيم امور زندگى خانواده و دفاع مشترك. 8- تيمار دارى و غمخوارى كه
لازمه حسن تدبير است. 9- بكار بردن نيروى خويش در عبادات و كارها. 10- پرداخت
مهرّيه و مالى كه تعهّد كرده است. 11- مراعات حال همسران در انجام حالات ويژه او.
12- و بالاخره فرمانرواى مطلق نبودن. و تمام اين امور در معنى آيه قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ- 34/ نساء) نهفته است.