نام کتاب : زندگی امام موسی کاظم نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 115
امام كاظم (ع) و فاجعه فخّ
رهبرى نهضت فخّ هر چند با درك و شناخت خود از
واقعيتهاى جامعه و لزوم امربهمعروف و نهى از منكر دست به قيام زد، ليكن قيام او
بىارتباط با روش امام هفتم (ع) نبود. سخنان حسين و گفتگويى كه با امام (ع) در اين
رابطه داشته گوياى اين است كه وى براى حركت خود با موسىبن جعفر (ع) در تماس و
ارتباط بوده است.
ابراهيم بن اسحاق قطان نقل مىكند:
«از حسين بن على و يحيى بن عبداللَّه شنيدم كه
مىگفتند: ما قيام نكرديم مگر آنكه با خاندانمان و نيز موسىبن جعفر (ع) مشورت
كرديم و او ما را به قيام فرمان داد. [1]»
در گفتگويى كه در مراحل اوّليه قيام بين حسين و امام
كاظم (ع) روى داد، حضرت بىوفايى مردم و در نتيجه شكست نهضت او و شهادتش در اين را
ه را به وى گوشزد كرد؛ ليكن هنگامى كه احساس نمود حسين در تصميم خود استواراست او
را تشويق نمودهفرمود:
«گرچه تو كشته خواهى شد ولى همچنان در جهاد كوشا
باش. اين گروه، مردمى فاسق و بدكارند كه اظهار ايمان مىكنند، ليكن در باطن منافق
و مشركند. انَّا لِلَّهِ وَ انَّا الَيْهِ راجِعُونَ.
من در اين راه از خداى بزرگ براى شما اجر و پاداش طلب
مىكنم.» [2]
هنگامى كه سرهاى بريده شهدا را به مدينه آورده و در
مجلسى كه گروهى از خاندان پيامبر (ص)- و از جمله موسىبن جعفر (ع)- حضور داشتند به
تماشا گذاردند، همه سكوت كرده بودند جز امام كاظم (ع) كه چون چشمش به سر بريده
حسين، رهبر قيام فخّ افتاد فرمود:
«انَّا لِلَّهِ وَ انَّا الَيْهِ راجِعُونَ. سوگند
به خدا او درگذشت در حالى كه مسلمان و درستكار بود، بسيار روزه مىگرفت و شبها را
به قيام و عبادت مىگذرانيد و امربه معروف و نهىاز منكر مىكرد. در خاندان او چون
وى وجود نداشت. [3]»
[1] - مقاتل الطالبيين، ص 304. «مٰا خَرَجْنٰا
حَتّٰى شٰاوَرْنٰا اَهْلَبَيْتِنٰا وَ شٰاوَرْنٰا
مُوسَىبْنَ جَعْفَرٍ فَاَمَرَنٰا بِالْخُرُوجِ. احتمال مىرود جمله آخر روايت
به صورت مجهول و چنين باشد: فَاُمِرْنٰا بِالْخُرُوجِ. در اين صورت جمله مجمل
خواهد بود و استدلال به آن براى مأذون بودن حسين و يحيى از سوى امام (ع) مشكل است
[2] - كافى، ج 1، ص 366، بحارالانوار، ج 48،
ص 161 و 169 و مقاتل الطالبيين، ص 298
[3] - بحارالانوار، ج 48، ص 165، مرآةالعقول،
ج 4، ص 155 و مقاتل الطالبيين، ص 302
نام کتاب : زندگی امام موسی کاظم نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 115