اين بحث هم در كتب اصول و هم در فقه مورد توجه است. كتاب حاضر كه
حاصل دو بار تدريس حضرت امام است از ديد اصولى به اين بحث پرداخته است.
نظريۀ شوؤن و وظايف فقيه و قضاوت غير مجتهدين از مباحث مهم اين كتاب است؛
20 - مناهج الوصول الى علم الاصول (2 جلد):
كتاب حاضر اولين مباحث علم اصول است كه توسط حضرت امام تأليف شده و
براى نخستين بار به همراه توضيحات، پاورقىها و فهرست آيات، روايات، اعلام، اماكن
و... به چاپ رسيده است. حضرت امام مباحث را در يك مقدمه، به چهارده امر تقسيم كرده
و پنج مقصد بيان كردهاند كه آخرين مقصد مبحث «مطلق و مقيد» است؛
21 - رساله فى الطلب و الاراده:
اثرى است اصولى، فلسفى و عرفانى از امام خمينى (ره) كه به سال 1371
هجرى قمرى در همدان به زبان عربى نوشتهشده است.
اين رساله با ترجمۀ فارسى آن در 160 صفحه توسط مركز انتشارات
علمى و فرهنگى تهران در سال 1362 به چاپ رسيده است. و متن عربى آن توسط موسسه در
سال 1379 چاپ شده است.
22 - رساله فى التقيه:
رسالهاى فقهى و اجتهادى از امام خمينى (ره) در مبحث «تقيه» كه به
سال 1372 هجرى قمرى به زبان عربى نوشتهشده و در آن ثابت شده كه فلسفۀ وجوب
تقيه براى حفظ دين است نه محو دين. اين رساله در سال 1385 هجرى قمرى در قم در
مجموعه «الرسائل» به چاپ رسيده است؛
23 - رساله فى قاعده من ملك:
رسالهاى است اجتهادى از امام خمينى (ره) در قاعده فقهى موسوم
«قاعده من ملك» كه نويسنده كتاب آثار الحجه (منتشر شده در سال 1373 هجرى قمرى) از
آن ياد كرده است؛
24 - رساله فى تعيين الفجر فى الليالى المقمره:
رسالهاى است فقهى و استدلالى در بيان چگونگى تعيين طلوع فجر در
«ليالى مقمره» كه تحت همين نام در سال 1367 هجرى شمسى در قم به چاپ رسيده است؛
25 - كتاب الطهاره (4 جلد):
اثرى است مشتمل بر مباحث مربوط به «طهاره» از ابواب فقه كه به
شيوۀ استدلالى و اجتهادى در چهار مجلد در فاصلۀ سالهاى 1373 تا 1377
هجرى قمرى به قلم امام خمينى (ره) به زبان عربى تأليف شده و دو جلد آن در سال 1367
هجرى قمرى در قم و دو جلد ديگر در سال 1389 ه - ق در نجف اشرف - در جمع در 1202
صفحه - به چاپ رسيده است؛
26 - تعليقه على العروه الوثقى:
حاشيۀ امام خمينى (ره) بر تمام مسائل كتاب «عروه الوثقى» اثر
مشهور آيتاللهالعظمى سيد محمدكاظم طباطبائى يزدى است. اين حاشيه كه در سال 1375
ه - ق تأليف شده، شامل فتاواى فقهى امام خمينى (ره) در ابواب مختلف فقه است كه هم
به صورت مستقل و هم به صورت ضميمۀ عروه الوثقى به دفعات چاپشده است.