responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه سیاسی نویسنده : عمید زنجانی، عباسعلی    جلد : 1  صفحه : 407

واقف گردانيده است. ترديدى نيست كه كليه حقوق ناشى شده از جنبۀ انسانيت بين زن و مرد مشترك و يكسان است. اما اگر حقايق عينى را آنچنان كه هست بنگريم، ويژگى‌هاى زن (هويت اختصاصى زن) حقوق ويژه‌اى براى زنان، و خصايص موجود در مرد (هويت اختصاصى مرد) حقوق خاصى را ايجاب مى‌كند.

ناديده گرفتن اختلاف‌هاى حقيقى و عينى بين مرد و زن در تنظيم حقوق و مسئوليتها خسارت‌هاى جبران ناپذيرى را به بار خواهد آورد كه هم‌اكنون دنياى غرب با وجود چاره‌جويى ها و ترميم‌هايى كه با استفاده از امكانات و سرگرمى‌هاى مختلف به عمل آورده، هنوز دست به گريبان آن است.

اختلاف عينى موجود بين زن و مرد در پاره‌اى موارد نه‌تنها مستلزم مسئوليت‌ها و حقوق متفاوتى است، بلكه آموزش‌هاى اختصاصى و تربيت هركدام را به تناسب بخش‌هاى اختصاصى و مسئوليت‌هاى ويژه هر يك ايجاب مى‌كند.

دولت اسلامى موظف است با رعايت موازين اسلامى زمينه‌هاى مساعد را براى رشد شخصيت زن و احياى حقوق مادى و معنوى او فراهم آورد و مادران را بالاخص در دوران باردارى و حضانت فرزند مورد حمايت قرار دهد و كودكان بى سرپرست را حمايت كند و براى تضمين امنيت خانواده و حفظ كيان و بقاى آن دادگاه‌هاى صالح ايجاد كند و با بيمۀ خاص، بيوگان و زنان سالخورده و بى‌سرپرست را تحت پوشش خاص قرار دهد و قيوميت فرزندان را به مادران شايسته اعطا و در جهت سود و مصلحت آنان، در صورت نبودن ولى شرعى قهرى، قيوميت مادران را اولويت دهد.

يكى ديگر از حوزه‌هاى برابرى نظام ادارى است.

برابرى در نژاد (هُوَ اَلَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وٰاحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْهٰا زَوْجَهٰا) (24) برابرى به معناى نفى تبعيض (وَ قٰالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوٰالاً وَ أَوْلاٰداً وَ مٰا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ ^ قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ اَلرِّزْقَ‌) (2) همچنين برابرى در بهره‌هاى اجتماعى و عمومى «انى لا ارى فى هذا الفئ فضيلة لبنى اسماعيل على غيرهم» (26) و برابرى در تعميم حقوق و وظايف «فالحق لا يجرى لاحد الا جرى عليه و لا يجرى عليه الا جرى له» (27) و يكسان بودن در حق طلبى «فاما امر الناس عندك فى الحق سواء» (28) و بالاخره برابرى به عنوان شعار سياسى رهبرى («و اعلموا ان الناس عندنا فى الحق اسوة»). (29 و 30)

منابع

1 - نساء / 1؛ 2 - انشقاق / 94؛ 3 - ص / 72؛ 4 - يونس / 19؛ 5 - نهج‌البلاغه / نامه 53؛ 6 - حجرات / 13؛ 7 - روم / 22؛ 8 - اسراء / 70؛ 9 - احزاب / 70؛ 10 - ورّام / 60؛ 11 - تحف‌العقول / 29؛ 12 - مدثر / 38؛ 13 - نهج‌البلاغه / حكم 389؛ 14 - همان / 22؛ 15 - سفينه البحار 348/2؛ 16 - سبا / 35 و 36؛ 17 - وسائل‌الشيعه 80/11؛ 18 - من لا يحضره الفقيه / 579؛ 19 - نهج البلاغه /خ 216؛ 20 - نهج‌البلاغه /نامه 59؛ 21 - همان / 70؛ 22 - وسائل‌الشيعه 10/12، 23 - نهج‌البلاغه / نامه 27؛ 24 - اعراف / 189؛ 25 - سبا / 35 و 36؛ 26 - وسائل الشيعه 80/11؛ 27 - نهج البلاغه / خ 216؛ 28 - نهج‌البلاغه / نامه 59؛ 29 - نهج البلاغه / نامه 70؛ 30 - فقه سياسى 492/7.

برابرى دولت‌ها اصل برابرى دولت‌ها

نام کتاب : فقه سیاسی نویسنده : عمید زنجانی، عباسعلی    جلد : 1  صفحه : 407
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست