«اين حقيقت است كه فرعون در زمين با سلطهجويى و قدرتطلبى به اوج
رسيده و ملتش را گروهگروه نموده و گروهى از آنها را به استضعاف كشانيد، و
فرزندانشان را مىكشد و زنانشان را زنده مىدارد او از مفسدان شده است».
«شما را چه مىشود كه در راه خدا نمىجنگيد و آن مستضعفانى كه از
مردان و زنان و فرزندان (جوانان) كه مىگويند خدايا، ما را از اين سرزمين كه مردمش
جنايتكارند نجات بده». (6)
منابع
1 - بقره / 193؛ 2 - انفال / 39؛ 3 و 4 - قصص / 4 و 5؛ 5 - نساء /
75؛ 6 - فقه سياسى 262/5-261.
جهاد ابتدايى (و اهداف آن از ديدگاه نهجالبلاغه)
اهداف جهاد ابتدايى بر اساس نهجالبلاغه عبارتند از:
1. حاكميت حق: در ديدگاه امام على (ع) مبارزۀ مداوم حق و
باطل، اساس و هدف اصلى جهاد است:
«اما و الله ان كنت لفى ساقتها حتى تولت بحذافيرها: ما ضعفت و لا
جبنت و ان مسيرى هذا لمثلها فلا نقبن الباطل حتى يخرج الحق من جنبه». (1)
«سوگند به خدا من در اين كاروانى كه رسول خدا پيشوايى و رهبريش مىنمود،
مانند كسى بودم كه در آخرين قسمت كاروان مراقب صف منظم و حركت موزون كاروان است و
آن را فرماندهى مىكند». رسول خدا پيشاپيش، به اين كاروان بشرى در مسير هدايت، جهت
و حركت مىداد و امام در پشت سر، حركت كاروان را كنترل و نظام مىبخشيد.
امام (ع) اين مطلب را از آن جهت مطرح مىكند كه زمان امامت خود را
دنبالۀ زمان رسالت پيامبر (ص) مىداند و حركت فعلى خود را در برابر مخالفينش
ادامه همان حركت و در همان جهتى مىداند كه در زمان رسول خدا و در جبهۀ
اسلام در مقابل مشركين براى خود اتخاذ كرده بود. همانطوركه امامت تداوم رسالت است.
جبهۀ امام نيز تداوم جبهۀ پيامبر مىباشد و به همين دليل، جبهۀ
دشمنان اسلام نيز ادامۀ راه كسانى است كه در برابر رسول خدا موضع خصمانه
داشتند.
امام (ع) در باطن و حقيقت، راه دشمنانش را كه بر او شوريده و ياغى
شدهاند، تداوم راه شرك ابوسفيان ها و ابوجهل ها مىداند، ولى به دليل احترام به
انتسابشان به اسلام - گو اينكه رابطه منافقانه باشد - در عمل تلاش خود را در
درگيرى با آنان، در پراكنده كردن و به هم زدن تشكلشان محصور مىكند و سربازان را
از دست زدن به اموال آنها و اسير گرفتن زنان و كودكانشان باز