قسط بوده است. همۀ خطوط
و برنامهريزيها در سياست خارجى و همۀ تلاشها در ديپلماسى پيامبر اكرم (ص)
به سمت اين هدف نهايى و در جهت تحقق اين آرمان بشرى بوده است و طرح كلى مكتب نيز
متناسب با چنين هدفى عالى تنظيم شده و راهبرد آن هم بر اين اصل استوار شده است.
اعزام مبلّغ و دعوتكننده در
زندگانى پيامبر (ص)، از اهميت ويژهاى برخوردار بوده و در هر موقعيتى استفاده مىشده
است، اعزام دعات يا دعوتكنندگان را در شكلهاى مختلف زير مىتوان در ديپلماسى
پيامبر (ص) مطالعه كرد:
الف - تماس مستقيم با افراد و
سران و هيأتهايى كه به مناسب ايام حج، براى زيارت خانه خدا به مكه مىآمدند و
پيامبر (ص) باوجود تنهايى و كارشكنى و آزار مشركان، از اين شيوه سود مىجست و در
اين تماسها پيام و رسالت خود را مطرح مىكرد و از اين راه، پيام خود را به گوش
مردم و قبايل ساكن در دورترين نقاط مىرساند. زيرا اخبار جديد مكه مهمترين موضوع
و انگيزه اين سفرهاى عبادى - سياسى بود و اخبار مكه در شعاع وسيعى منتشر مىشد؛
ب - هجرت مسلمانان در دو نوبت
به حبشه، انگيزه و ماهيت دعوتى داشت و از اين راه، پيامبر (ص) توانست ضمن رسيدن به
اهداف دعوت، از فشار دشمن داخلى، يعنى قريش بكاهد؛
ج - اعزام شخصيتهايى مانند
على (ع) و معاذ بن جبل؛
د - اعزام هيأتهاى تبليغى
مانند هيأتهايى كه به يمن و نجد و رجيع فرستاده شدند.
دعوت به عنوان اساسىترين
راهبرد پيامبر در روابط خارجى، عنصر ثابت و روح تمامى فعاليتهاى ديپلماتيك پيامبر
(ص) به شمار مىرفت و به همين دليل، در همۀ مذاكرات و اعزام سفرا و ارسال نامهها
و پيامها، اساس كار مبتنى بر دعوت بوده است. در ديپلماسى اسلام، موضوع اعزام سفرا
و نمايندگان سياسى بايد با دقت بيشترى مورد مطالعه قرار گيرد. زيرا مشكل بزرگ در
انتشار دعوت پيامبر (ص) و گسترش پيام الهى، همان حكام و زمامداران سرزمينهاى
اطراف و سران قبايل و صاحبان نفوذ بودند كه بين مردم و پيام اسلام فاصله ايجاد
كرده بودند. پيامبر (ص) ترجيح مىداد اين موانع را از راههاى ديپلماتيك و با
استفاده از شيوههاى منطقى آن حل كند. يكى از مهمترين نكات در ديپلماسى پيامبر
(ص) پيامها و نامههايى است كه از طرف وى به سران قبايل و رؤساى مذاهب و رهبران
سياسى فرستاده شده است. برخى از مورخان تعداد اين نامهها را متجاوز از سيصد مورد
ذكر كردهاند. (1) بى شك، ارسال پيام در ايجاد مناسبات انسانى و صلحآميز و روابط
حسنه و ديپلماسى پايدار و ثابت، نقش بسيار مهمى داشته است.
از جمله ابعاد قابل مطالعۀ
ديپلماسى پيامبر (ص) شيوۀ برخورد آن حضرت با توطئهها و جريانهاى سياسى از پيش
تعيينشده و كيفيت خنثىسازى آنهاست، كه پيامبر با برخوردى فعال و حسابشده، بحرانها
را فرو مىنشانيد و توطئهها را خنثى مىكرد و مردم را از ريشۀ بحران و توطئه
آگاه مىكرد.
موارد كاربرد حكميت در نظام
قضايى اسلام تا روابط بين المللى گسترش دارد و پيامبر (ص) خود در حل مشكلات و بن
بستهاى ناشى از رفتار دشمن از اين قاعده حقوقى به صورت يك ابزار ديپلماتيك
استفاده مىكرد. پيامبر اسلام نيز از جهاد به معناى جنگ در راه خدا و با انگيزه
الهى و انسانى، به عنوان ابزارى در جهت ديپلماسى، براى وادار كردن متجاوز زورگو به
استفاده از شيوههاى منطقى و معقول، بهره گرفته است.
جهاد از ديدگاه پيامبر (ص) در
شرايطى آخرين راهحل ديپلماسى است كه همۀ راههاى صلح شرافتمندانه