ما از رسول خدا (ص) ارث مىبريم و ميان ما و او تفاوتى
جز در پيامبر و تعدّد زوجات نيست.
شيعه معتقد است كه امامان (ع) از جانب خدا تعيين و به
وسيله رسولخدا (ص) به عنوان جانشين پيامبر (ص) و زمامدارى دين و دنياى مردم معرفى
مىگردند. امام كاظم (ع) در اين باره به «ابوعماره» مىفرمايد:
اى ابا عماره، اگر اختيار تعيين امام به دست من بود قاسم
[2] را برمىگزيدم؛ زيرا او را بيشتر دوست مىدارم و مورد مهر و محبت قرار مىدهم.
امّا انتخاب امام به دست خداوند است و هر جا بخواهد قرار مىدهد. [3]
در ديدگاه شيعه امامان (ع) از شايستگيهاى خاصى برخوردارند.
آنان از هر گونه رجس و پليدى پاك و پاكيزهاند. خداوند در قرآن مىفرمايد:
خداوند اراده كرده است گناه و پليدى را از شما اهل بيت
دور كند و به طور كامل شما را پاك و پاكيزه سازد.
همچنين خداوند، آنان را از علم و دانش سرشار بهرهمند
ساخته است و آنان به گذشته و آينده علم دارند. كه در درسهاى گذشته به برخى از موارد
آن اشاره شد.
راه شناخت امام
امامان عليهم السلام از دو راه كلى شناخته مىشوند: نخست،
نصوص و تصريحاتى كه از سوى پيامبر (ص) و امامان پيشين درباره هر يك از امامان (ع) رسيده
است. و ديگر، خصوصيات، شايستگيها و اهليّت آنان براى امامت. به همين خاطر ائمه اطهار
عليهم
[1] - مختصر البصائر، ص 101،
به نقل زندگانى امام جواد (ع)، مقرّم، ص 53
[2] -
در تاريخ زندگانى امام موسى كاظم (ع)، ص 7 بيوگرافى قاسم ذكر شده است