نام کتاب : رویدادهای تاریخ اسلام نویسنده : --- جلد : 2 صفحه : 273
آذربایجان
* مرزبان دوّم پسر اسماعیل به
حکومت آذربایجان دست یافت.
* اندلس ایجاد فوج های جنگی
تابستانه دریایی و خشکی برای نبرد با نورماندی
ها.
غزنه
* ابواسحاق ابراهیم بن البتکین
امیر غزنه بدون فرزند پسر درگذشت و سردار سبکتکین، داماد البتکین
به جای وی انتخاب و امیر غزنه شد و سلسله غزنویان را بنیان
نهاد.
تبادل اسیران
* تبادل اسیران میان رومیان
و سیف الدوله حمدانی صورت گرفت. میان اسرای مسلمان،
ابوفراس حمدانی، پسرعموی سیف الدوله نیز دیده می
شد.
وقایع نظامی
حمله رومیان
* استیلای رومیان بر
جزیره قبرس و یورش آنان به «آمد» (دیاربکر) و نصیبین
و پیشروی آنان تا مرزهایی که اوایل قرن هفتم میان
ایران و روم بود.
تسلّط دیلمیان بر سایر
مناطق
* معزالدوله حاکم عراق بر عمان نیز
تسلّط یافت.
غارت قافله های حاجیان به
وسیله اعراب
* اعراب بنی سلیم به قافله
های حاجیان مصری و شامی حمله و اموالی را غارت
کردند و جمعی را کشتند.
یورش های نورماندی ها
در اندلس
* یورش دریایی
فرنگی ها(نورماندی ها ـ وایکینگ ها) به سواحل پرتغال و
دشت های لیسبون با عکس العمل کشتی و ناوگان جنگی اندلس
مستقر در اشبیلیه مواجه شد و ناوگان نورماندی ها منهدم شد.
درگذشتگان
* ابوعمر کندی* اسحاق تجیبی*
نجیرمی
ابوعمر کندی
ابوعمر، محمد بن یوسف بن یعقوب
بن حفص، از بنی تجیب (قبیله ای از کند)، مورّخی نسب
شناس و آشناترین و عالم ترین مردم به تاریخ مصر و اهالی و
شهرها و حدود مرزی آن بود و به حدیث آشنایی خوبی
داشت. در مصر متولد شد. در تاریخ وفاتش، اختلاف است؛ گفته شده: او در سال
284ق متولد و در سال 350ق دیده از جهان فروبست، و گفته شده که او در سال
355ق از دنیا رفت. ابوعمر کندی، غیر از یعقوب کندی،
فیلسوف معروف است. الولاة و القضاة، کتاب فضائل مصر که این کتاب را
برای کافور اخشیدیتألیف کرد؛ سیرة مروان بن محمد،
کتاب الموالی و کتاب تاریخ مصراز تألیفات او است.(2)
اسحاق تجیبی
ابوابراهیم، اسحاق بن ابراهیم
تجیبی طلیطلی، در طلیطله متولد شد و از بزرگان فقهای
مالکی بود. وی مصدر فتوا، استوار در دین و به دور از قدرت طلبی
و حکومت بود. در راه خدا، از سرزنش کسی هراس نداشت و از مشاوران خلیفه
اندلسی عبدالرحمان الناصر بود. وی از شرکت در مجالس جشنی که خلیفه
به مناسبت ختنه نوادگان خود می گرفت، خودداری می کرد و می
گفت: «شرکت فقیهان در این مجالس، برای آنان کسرشأن است.» و خلیفه
نیز با ناراحتی، عذر او را در عدم شرکت در مجالس جشن پذیرفت. در
سال 355ق به عنوان جنگجو، همراه حکم (مستنصر) شد و در حال جنگ و جهاد درگذشت.
الحکم، خوشحالی خود را در مرگ او آشکار کرد، زیرا از او و از گرایش
عامّه مردم به او هراس داشت.(3)
نجیرمی
ابواسحاق، ابراهیم بن عبدالله بن
محمد نجیرمی از دبیران شاعر و ادیب بود. او از مردم شهر
نجیرم، در ساحل خلیج فارس، نزدیک سیراف است. وی از
اصحاب و یاران زجّاج نحوی (متوفای 311ق) بود و سپس به مصر رفت و
دبیر کافور اخشیدی شد. ایّام العرب فی الجاهلیه،
از تألیفات او است. در کتاب النجوم الزاهره آمده است: روزی کافور اخشیدی،
بارعام داده بود. مردی به پاخاست و به کافور دعا کرد؛ در دعایش این
چنین گفت: «ادام الله أیّام مولانا ـ به کسر میم ـ؛ خداوند،
روزگار سرور ما را مستدام بدارد!» کافور و حاضران این کار او را نپسندیدند.
آن گاه نجیرمی که در مجلس حاضر بود، برخاست و گفت:
«از این که دعا کننده، حرکات و
صداها را اشتباه خواند و گلویش براثر آب دهان یا حیرت، بسته شد
و دچار «لحن» در سخن شد، تعجبی نیست.
و این مهابت و عظمت مولایمان
بود که میان گفته فصیح و غیر فصیح، فاصله انداخت.
اگر ثناگوی تو، «ایام» را
در جایی که باید نصب دهد، جرّ داد، از
نام کتاب : رویدادهای تاریخ اسلام نویسنده : --- جلد : 2 صفحه : 273