نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 144
هرزه سرایی روی آورد. چون با زیرکی دریافته بود که بهترین راه برای کسب شهرت و به دست آوردن مال در میان مردم روزگار، زبان طنز و لودگی و تظاهر به دیوانگی و حماقت است،6 لذا از این راه چنان ثروتی به دست آورد که هیچ شاعر مشهوری تا آن زمان به دست نیاورده بود.7 ابوالعبر با ابوالعنبس صیمری، ابن جدیر بصری و ابوعبدالله شعیری که هم طبقه وی بوده اند، روابط و مبادلات شعری داشته است.8 زبیر بن بکار،9 اخفش و جحظه اشعار او را روایت کرده اند.10 جحظه می گوید: هیچ صناعت و فنّی نبود مگر آنکه ابوالعبر در آن دستی داشت.11 گفته شده که وی نسبت به خاندان امیرمؤمنان علی(علیه السلام)کینه بسیار داشت و از آنان به زشتی یاد می کرد، از این رو در سال 250 هـ گروهی از شیعیان کوفه او را از بالای قصر ابن هبیرة به پایین افکنده و به قتل رساندند.12 مجموعه اشعاری که از وی باقی مانده است، در آثار ابن معتز، ابوالفرج و یاقوت گرد آمده است.13 دیگر آثار وی عبارت اند از: الرسائل جامع الحماقات و حاوی الرقاعات المنادمة و اختلاف الخلفاء و الامراء النوادر و الامالی و اخبار و اشعاری که از او بر جای مانده است.14
پی نوشت ها
[1] ـ طبقات الشعراء (ابن معتز) 342. [2] ــ تاریخ بغداد 5/40. [3] ــ الاغانی 23/197 الفهرست (الندیم) 169. [4] ــ معجم الادباء 17/123 الاعلام 5/307. [5] ــ تاریخ بغداد 5/40. [6] ــ طبقات الشعراء (ابن معتز) 342. [7] ــ الاغانی 23/197. [8] ــ معجم الشعراء 184 معجم الادباء 17/123. [9] ــ الاغانی 23/197. [10] ــ معجم الادباء 17/126 و 127. [11] ــ تاریخ بغداد 5/40. [12] ــ تاریخ الاسلام 18/144. [13] ــ طبقات الشعراء (ابن معتز) 342 الاغانی 23/197 معجم الادباء 17/126 و 127. [14] ــ الفهرست (الندیم) 170.*
در اصل کوفی بود، اما به جهت سکونت در بصره، از مردمان بصره شمرده می شد.1 فقه را نزد بزرگانی چون عبدالملک بن ماجشون و محمد بن مسلمه فرا گرفت.2 از کسانی مانند بشر بن عمر زهرانی حدیث روایت کرد.3 عبدی از فقهای مالکی بود و دیگران را نیز به عمل به فقه مالکی دعوت می کرد.4 از وی افرادی چون اسماعیل بن اسحاق قاضی، حماد بن اسحاق و یعقوب بن شیبه سدوسی حدیث روایت کرده و فقه آموخته اند.5 افزون بر فقه و حدیث، شاعری توانا، فصیح و زبان آور بود و به روش کهن شعر می سرود.6 برخی از اشعار او در زمینه حکمت و زهد بود.7 ذهبی وی را در زمره متکلمان معتزله به شمار آورده است.8 ابوالفضل برخلاف برادر خود، عبدالصمد مردی شریف، بزرگوار و نیک نام بود و به پارسایی شهرت داشت.9 اهل بصره به سبب کثرت عبادت و زهد، او را راهب می خواندند.10 الندیم می نویسد: علاوه بر سروده های اندکی که از وی بر جای مانده، دارای کتاب های فضائل القرآن و احکام القرآن بوده است.11 العله،12 الحجه و الرساله هم از دیگر تألیفات اوست.13 عبدی به سال 240 هـ از دنیا رفت.14
پی نوشت ها
[1] ـ ترتیب المدارک 1/550. [2] ــ طبقات الفقهاء 164. [3] ــ سیر اعلام النبلاء 11/519. [4] ــ الثقات 8/16. [5] ــ تاریخ الاسلام 17/53. [6] ــ فرهنگ زندگی نامه ها 1/740. [7] ــ الوافی بالوفیات 8/184. [8] ــ تاریخ الاسلام 17/54. [9] ــ طبقات الفقهاء 164. [10] ــ سیر اعلام النبلاء 11/520. [11] ــ الفهرست (الندیم) 39، 41 و 189. [12] ــ سمط اللآلی 1/325. [13] ــ ترتیب المدارک 1/551. [14] ــ العبر 1/341.*
دیگر منابع: شذرات الذهب 2/95 معجم المؤلفین 2/181 الموشح 424 دانشنامه ایران و اسلام 6/861 وفیات الاعیان 3/166 تاریخ التراث العربی 2/4/58 الثقات 8/16.
احمد ـ عبرتائی (180 ـ 267 هـ )
ابوجعفر احمد بن هلال عبرتائی کرخی بغدادی.
منسوب به عبرتا، روستایی در نواحی شهر اسکاف منطقه ای بین واسط و بغداد1 و از قبیله بنی جنید می باشد.2 ابوجعفر از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری(علیهما السلام) بود3 و از امام هادی(علیه السلام)، حسن بن علی بن یقطین، ابن ابی عمیر، حسن بن محبوب و أمیة بن علی قیسی روایت کرده و سعد بن عبدالله، محمد بن علی بن محبوب، محمد بن احمد بن ابوقتاده و احمد بن موسی نوفلی از او روایت کرده اند.4 از امام حسن عسکری(علیه السلام) مذمت و سرزنش هایی در حق او صادر شده5 و چون بعد از شهادت آن امام همام وکالت محمد بن عثمان را نپذیرفت، توقیعی مبنی بر لعن و برائت و بیزاری از او، از ناحیه مقدس حضرت حجت(علیه السلام)صادر گردید.6 شاید به همین جهت، برخی معتقدند که وی از اعتقاد به شیعه دست کشیده و به اهل سنت
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 144