نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 114
بسم الله الرحمن الرحیم الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
تا برنامه قبل راجع به مسئله ازدواج بود امروز هم ادامه همان بحثها است بینندگان عزیز در جریان باشند قیافهها فكر نكنند خیلی نو هستند دیپلم گرفتهاند فردا به من نگویند اینها نو هستند زود بود از نظر من زود نیست نظر اسلام این است ولی حالا ادامه آن بحث ازدواج ، آثار و بركات جنبی ازدواج ، جوان از ازدواج یك چیزی متوجه میشود و آن اینكه از ازدواج لذتی ببرد اما آثارش كه من اینجا نوشتهام بیش از ده تا آثار دارد غیر از آن لذت بردن ارضاء غریزه جنسی ، آثار ازدواج : آرامش ، كه توضیح دادم توی قرآن اینكه میخواهم بگویم تكراری است مال جلسات قبل است توی قرآن دو تا آرامش داریم (;أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ) (الرعد/28) یكی با یاد خدا آدم آرامش پیدا میكند یكی هم با همسر قرآن راجع به همسر هم میگوید (;لِتَسْكُنُوا إِلَیْهَا) (الروم/21) میگویند فلان قرص مُسكن است یعنی آرامبخش است ، به جایی میگویند مَسكن كه وقتی آدم توی آن میرود یك خورده راحت میشود ، دو چیز وسیلهی آرامش است یاد خدا و داشتن همسر .
1- نقش ازدواج در حفظ دین جوان
2- دینداری ، (من تزوج فقد احرز نصف دینه)(من تزوج فی حداثة سنه فقد احرز ثلثی دینه) هر كس ازدواج كند نصف دیناش را حفظ كرده است حدیث دیگری داریم هر كس زود ازدواج كند دو سوم دیناش را حفظ كرده است یعنی اگر یك جوان هفده هجده ساله داماد شد دو سوم دیناش را حفظ كرده است اگر حدود سی سالگی ازدواج كرد . . . یعنی از نود تومان اگر زود ازدواج كرد چهل و پنج تومان آنرا حفظ كرده است ببخشید اگر دیر ازدواج كرد چهل و پنج تا حفظ كرده است اما اگر زود ازدواج كرد شصت تا ، هر چی ازدواج عقب بیفتد انسان آسیب پذیرتر و زمینه گناه و خطر آن بیشتر است پس اگر سوال كردیم دو تا حدیث داریم هر كس ازدواج كند نصف دیناش را حفظ كرده و حدیث داریم هر كس ازدواج كند دو سوم دیناش را حفظ كرده است پیداست كه تا چه سنی ازدواج كنید ازدواج هر چه زودتر بهتر ، بخصوص كسانی كه . . . آقایان دیگر از اول استخدام میشوند ، شما از اول دیپلم استخدام هستید بعضیها لیسانس و فوق لیسانس هم میگردند هنوز دنبال كار میگردند ولی شغلهایی كه از اول جوانی شان . . . این دیگر حالا معطل نشود .
2- نقش ازدواج در گسترش جامعه بشری
یكی از بركات ازدواج گستردگی فامیل است این هم از بركات جنبی است ، گسترش فامیل ، یك حدیث دیشب دیدم از امام رضا(علیه السلام) حدیث قشنگی است عرض كنم به حضور شما كه امام فرمود(لو لم تكن فی النكاح آیه) یعنی اگر ازدواج سفارش خدا نبود(و لا سنه) سفارش پیغمبر هم نبود یعنی اصلاً دین راجع به ازدواج حرفی نمیزد باز هم ازدواج خوب بود برای اینكه(من بر القری و تالف البعید) برای اینكه آدم وقتی ازدواج میكند فامیل هایش بیست نفر هستند با یك فامیل دیگر ازدواج میكنند میشوند چهل نفر انسان وقتی خودش است پدر و مادر و عمه و دایی و خاله اما وقتی ازدواج كرد یك فامیل با یك فامیل دیگر گسترش فامیل است . (ما رغب فیه عاقل لبیب) عاقل از ازدواج دوری نمیكند بخاطر اینكه ازدواج باعث گسترش فامیل میشود . یكی از بركات ازدواج پر كردن ایام فراغت است ، بركات جنبی ، ما الان بحث شهوت و اینها را نداریم ، الان دولت و ملت بودجههای دهها و صدها میلیارد تومانی برنامه ریزی میكنند برای اینكه ایام فراغت جوانها را پر كنند یك روز چند روز بچهها را میبرند اردو یا كمتر یا بیشتر اما آدم وقتی ازدواج كرد بخشی از عمر او ایام فراغت او به حلال هم پر میشود .
3- نقش ازدواج در نجات از خودبینی
یكی دیگر از بركات نجات از خودبینی است ، آدم وقتی همسر ندارد میگوید خودم اما وقتی همسر دارد میگوید ببینم همسرم چه میگوید یعنی این استبداد كه من گفتم من گفتم دیگر من و من نمیكند میگوید خانمم هست ببینم او چه میگوید ماشینی كه سرعت گیر جلوی او نیست هر جور كه میخواهد گاز میدهد اما وقتی توی خیابان دو سه تا سرعت گیر هست ترمز میكند بالاخره خانم چه میگوید مادر خانم چه میگوید برادر خانم هایم نظرشان چیه ، اگر خواسته باشد هر كاری كه دلش میخواهد بشود فتنه میشود این نجات از خودبینی است .
4- تربیت نسل ، مهم ترین ثمره ازدواج
تربیت نسل ، آدم سرمایه گذاری میكند ازدواج فقط این نیست كه مرغ و خروس هستند از هم ازدواج میكنند انسان یك نسلی را تربیت میكند پدر ما كه ما را تربیت كرد الان كه از دنیا رفته خدا همه رفتگان را بیامرزد بالاخره من كه الان حدیث میخوانم بابای من مادر من توی قبر استفاده میكنند فردا من نیستم نسل من كه من نیستم استفاده میكند خوشا بحال كسانی كه بچه هایشان كارهای درست انجام میدهند تمام كارهای خیری كه بچه میكند ثوابش را پدر و مادر هم میبرد پس انسان شركت در ثواب آیندگان . انگیزه كار و تلاش ، برای خرجی زن و بچه كار را جدیتر میگیرد . تقویت روحیه ، روحیهی خدمت رسانی ، آدمی كه زن و بچه دارد روحیه خدمت رسانی دارد چون احساسات دارد بچه را میفهمد زن را میفهمد وقتی خودش بچه دارد بچه همسایه را میفهمد یك مدیری كه همسر ندارد وقتی كارگر میآید میگوید چرا دیر كردی میگوید والله بچهام افتاد این میگوید این حرفها چیه ؟ چون خودش زن ندارد حالیش نیست میگوید این حرفها چیه اما اگر این آقای مدیر همسر داشت و بچه داشت و احساس كند كه وقتی . . . . آدم وقتی درد آشنا هست طرف را میشناسد خدا به پیغمبرش میگوید (;أَلَمْ یَجِدْكَ یَتِیمًا فَآوَى) (الضحى/6) پیغمبر تو خودت یتیمی را چشیدهای حالا كه خودت یتیمی را چشیدهای پس حالا (;فَأَمَّا الْیَتِیمَ فَلَا تَقْهَرْ) (الضحى/9) (;وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى) (الضحى/8) یادت میآید فقیر بودی تو را بی نیاز كردم پس (;وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ) (الضحى/10) یعنی كسی كه ازدواج كرده است ، اصلاً آدمی كه ازدواج نكرده است یكسری احساسات را نمیفهمد ، توجه ندارد نمیداند طرف چه میگوید مثل آدم كوری كه نمیداند آبی چی است سبز چی است قهوهای چی است نابینا است وقتی انسان ازدواج كرد یكسری احساسات و عواطف در او زنده میشود .
5- روحیه استقلال ، ایثار و آینده فكری در گرو ازدواج
روحیه استقلال ، آدمی كه همسر ندارد بند به پدر و مادر است وقتی كه ازدواج كرد احساس میكند كه باید از پدر و مادر جدا بشود روحیه استقلال ، روحیه تحمل ، و كظم غیض ، آدمی كه همسر دارد بچهاش یك روز مریض میشود همسرش یك روز مشكلی دارد مشكلات خانوادگی باعث میشود كه این ظرف تحملاش بیشتر بشود ، روحیه امر به معروف و نهی از منكر ، چون وقتی مسئول تربیت بچه شد همهاش باید بگوید این كار را بكن و این كار را نكن آقاجان سلام كن آقاجان دستهایت را بشور آقاجان این حرف را نزن هی بطور بفهمی نفهمی كار خوب را میگوید آقاجان این كار را بكن دست به این نگذار میسوزی یعنی همینطور كه دارد بچه را تربیت میكند تمام معروفهایی كه عقلاش میرسد امر میكند تمام بدیهایی كه فكر میكند بد است نهی میكند یعنی این بكن و نكنهایی كه والدین به بچهشان میگویند . روحیه اطعام ، آدمی كه همسر ندارد وقتی خودش چیزی بخورد كیف میكند اما وقتی دهان بچهاش میگذارد میبیند چانه بچه هم میجنبد میگوید قربانت بروم یعنی مادر پخته است بچه هم دارد میخورد و این لذت میبرد از خوردن دیگران ، آدمی كه همسر ندارد از خوردن دیگران لذت نمیبرد خودش میخورد كیف میكند ولی آدمی كه همسر دارد روحیه اطعام در او زنده میشود . روحیه ایثار ، گاهی وقتها سرد است مادر لحاف را از روی خودش میكشد روی بچه میكشد برای اینكه بچهاش بخوابد خودش بلند میشود و نمیخوابد و بچهاش را به سینهاش میخواباند و خودش قدم میزند ایثار در آدم زنده میشود . روحیه آینده نگری اینرا بنویسم چون ممكن است بعضیها پای تلویزیون بنویسند ، روحیهی آماده باش ، دختر همین كه شوهر ندارد تخت میخوابد تا صبح همین كه بچه دار شد بچهاش تا عطسه كرد از خواب میپرد چی شد ؟ از هر سربازی آماده باش او بیشتر است خیلی آماده است خیلی چابك است اگر یك بچهای افتاد توی آب حتی زمستان باشد استخر هم عمیق باشد مادر هم شنا بلد نباشد مادر هم لباس پوشیده باشد مادر با لباس توی استخر بزرگی كه هوایش هم سرد است آب آن یخ است هوا سرد است عمق آن هم زیاد است میپرد كه بچهاش را نجات بدهد امكان ندارد هیچ ارتشی اینقدر به سرباز آماده باش بدهد كه به سرباز بگویند بپر میگوید ها ! فاصله زیاد است نمیتوانم بپرم اما مادر نمیگوید فاصله زیاد است اصلاً فاصله سرش نمیشود یك حالت چابكی دارد اینها غیر از شهوت است انسان همیشه . . . مثل اینهایی كه عینك سرخ میگذارند همه شلغمها را لبو میبینند عینك سبز میگذارند همه كاهها را علف میبیند آدم جوان فقط از ازدواج میگوید بله این دختر خوشگل است این پسر خوشگل است اصلاً جز خوشگلی چیزی حالیش نیست ولی اسلام راجع به ازدواج بركاتی دارد و حدیث داریم بعد از اسلام هیچ چیزی ارزش ازدواج را ندارد ما نمیدانیم چرا بعضی از پدر و مادرها بی تفاوت شدهاند حالا یك هشداری به پدر و مادرها خواهم گفت یك چیزی هم برای دولت خواهم گفت ، حساس نیستیم میگوید حالا دیر نمیشود نمیداند این حالا دیر نمیشود به چه قیمتی تمام میشود . آینده نگری ، لابد بعضی از شما خواهر دارید حتماً دختر دو ساله كه هست مادر جهازیه جمع میكند از دو سالگی جهازیه جمع میكند آدمی كه پسر دارد همین كه بچهاش ده دوازده ساله شد پدر میگوید ما یك زمین بزرگتری بگیریم فردا پسرمان داماد میشود این آینده نگری است از بركات ازدواج آینده نگری است . روحیهی زندگی اجتماعی بخاطر ازدواج است اینها بركات ازدواج است اصلاً فرض كنید كه انسان شهوت هم ندارد فرض كنید كسی یك قرصی خورد یك آمپولی زد شهوت او برای همیشه از بین رفت فرض كنید خدا غریزه شهوت را در انسان قرار نداده است باز هم ازدواج خوب است یعنی اگر شهوت هم نباشد . . . حالا این هفده تا به عقل ناقص من آمده است تا ببینیم به عقل كامل شما چی بیاید خدا رحمت كند آیت الله طالقانی را تفسیر میگفت توی تفسیرش میفرمود این به عقل ناقص من آمده بعد شوخی میكرد میگفت تا ببینم به عقل ناقص شما چی میآید حالا این به عقل ناقص من آمده است تا ببینم به عقل كامل شما چی میآید من كه نمیتوانم شوخی آیت الله طالقانی را بكنم او پیرمرد بود جای پدر بود حق داشت شاگردهایش را . . . من میگویم عقل كامل به عقل كامل شما چی میآید این بركات ازدواج است و اصولاً دینی میتواند پابرجا باشد و فطرت ازدواج را دوست دارد نر و مادگی توی همه هست توی گیاهان هست ازدواج قداست دارد این بخش . . . حالا . روایت داریم ، هفتههای گذشته یك چیزی گفتهام این هفته میخواهم آنرا باز كنم مطلبی اضافه بگویم هفته گذشته گفتیم كه خداوند به دو گروه گفته است كه از فقر نترسید یكی به عروس و دامادها و به پدر و مادرها گفته است ازدواج اقدام كنید (;وَأَنكِحُوا الْأَیَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ) (النور/32) بپا خیزید به جوانها همسر بدهید شوهر بدهید بعد میگوید «إِنْ یَكُونُوا فُقَرَاءَ . . . » این قسمت را عنایت داشته باشید ، قرآن دو وعده فقر زدایی داده است دو جا توی قرآن گفته است من فقر شما را برطرف میكنم یكی به مردم مكه گفته است و یكی به همسران فقیر منتهی به مردم مكه گفته است مردم مكه ، مكه جای مسلمانها است مشركین را به مكه راه ندهید نگوئید اگر مشركین نیایند مكه بازار ما كساد میشود چون صد هزار در آن زمان پنجاه هزار مومن میآمدند مكه بخاطر خدا طواف میكردند پنجاه هزار هم مشرك میآمدند بخاطر بتهایی كه بود طواف میكردند شهری كه صد هزار مسافر دارد اگر صد هزار بشود پنجاه هزار تا بازار آن كساد میشود قرآن میگوید شما مكه را برای مسلمانها قرار بدهید مشركین را راه ندهید بعد میگوید (;وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنِیكُمْ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ) (التوبة/28) اگر خوف از فقر دارید نترسید ، نگوئید صدهزار تا میشود پنجاه هزار تا بازار كساد میشود من در آینده فقر شما را حل میكنم درباره عروس و داماد میگوید «إِنْ یَكُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمْ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»(یغنیهم الله خوانده شده است) اینجا «مِنْ فَضْلِهِ» دارد فرق این دو تا چی است ؟ اینكه گفته(سوف) یعنی من فقر شما را در آینده برطرف خواهم كرد اینجا(سوف) ندارد یعنی من زود فقر شما را برطرف میكند یكی گفته(إن شاء الله) یعنی اگر خدا بخواهد ممكن است یكوقت خدا نخواهد اما اینجا(إن شاء الله) نگفته است اقدام كنید ازدواج راه بیندازید قرآن وعده داده است «إِنْ یَكُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمْ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»(إن شاء الله) نگفته است این خیلی مهم است این قسمت تكراری است حالا این قسمتی كه نو است اگر كسی ازدواج نكند به خدا سوء ظن برده است یا میگوید خدا به قولش عمل نمیكند خدا گفته «یُغْنِهِمْ اللَّهُ»(یغنیهم الله خوانده شده است) ولی من نگران هستم معلوم میشود كه به خدا سوء ظن برده است قرآن میگوید (;وَمَنْ أَصْدَقُ مِنْ اللَّهِ قِیلًا) (النساء/122) خدا قول داد عمل میكند وقتی گفت ««یُغْنِهِمْ اللَّهُ»(یغنیهم الله خوانده شده است) چرا شك داری ؟ ما ایمانمان ضعیف است جوان میگوید اگر یكی باشم خدا قدرت دارد اما اگر دو تا بشویم خدا از كجا قدرت پیدا خواهد كرد روزی خانمم را بدهد یعنی میگوید قدرت خدا شامل یك نفر میشود دو نفر كه شدیم قدرت خدا ته میكشد به همین خاطر میگویند اگر كسی ازدواج نكند از ترس خرجی این مشكل ایمانی دارد توكل توی جامعه ما نیست إلا . . . حالا . . .
6- رهبانیت و عزلت جویی در اسلام نیست
چند تا حدیث بخوانم پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود(من ترك التزویج مخافه العیله فلیس منا) اگر كسی ازدواج نكرد از ترس عیله از ترس بی پولی(فلیس منا) این مسلمان درجه یك نیست(حق علی الله آمن من نكح التماس العفاف عمّا حرم الله) حدیث داریم حضرت فرمود اگر كسی بخاطر پاكدامنی زود داماد شد زود عروس شد كه آلوده نشود و گناه نكند حق است بر خدا یعنی خدا ضامن شده است كه مشكل این را حل كند اگر كسی بخاطر خدا ازدواج كرد . شخصی آمد پهلوی حضرت پرسید داماد شدهای گفت نه سه مرتبه حضرت فرمود(تزوج تزوج تزوج) برو ازدواج كن برو ازدواج كن برو ازدواج كن ، زنی آمد خدمت امام رضا(علیه السلام) و گفت من نمیخواهم ازدواج كنم امام رضا(علیه السلام) فرمود برای چی ؟ گفت(التمس فی ذالك الفضل) من میخواهم خودسازی كنم سیر و سلوك عارفه بشوم هستند از این زنهایی كه . . . یا از این مردهایی كه بعضی از آنها دكان باز كردهاند برادرها و خواهرهای پای تلویزیون یك چیزی میخواهم بگویم بسم الله الرحمن الرحیم یكی از مراجع بزرگ تقلید قم فرمود من مریض شدم از بس كه آدمهای حقه باز دكان باز كردهاند مرجع تقلیدی كه جانشین امام زمان(علیه السلام) است مریض شده است بخاطر اینكه از بس یك عده دروغكی میگویند خدمت امام زمان(علیه السلام) رسیدم یك صدایی شنیدم یك خوابی دیدم یك چیزی یك چیزی اكثر این دروغ است دكان است ما چیزی بنام . . . هر چیزی كه میخواهد به نام دین تمام بشود توی قرآن است ما عارف و خانقاه و صوفی یا این آقایی كه میگوید سیرو سلوك این حرفهایی كه میزنند امام صادق(علیه السلام) فرمود حتی حرفی كه از من میشنوید با قرآن متر كنید اگر طبق قرآن بپذیرید اگر طبق قرآن نبود حدیثی كه از من است را به دیوار بزنید(فاضربوه علی الجدار) امام فرمود هر كدام از كلمات من طبق قرآن نبود بزن به دیوار ، آن مخی كه حرف میزند و طبق قرآن نیست آن مخ را باید زد به دیوار بنده میآیم میگویم خدمت امام زمان(علیه السلام) رسیدم صدایی شنید به نظرم صدای امام زمان(علیه السلام) بود حالا اگر كسی كاری دارد به من بگوید هستند از این حقه بازها كسی كاری دارد به من مراجعه كند من . . . .
7- ادعای ملاقات با امام زمان(علیه السلام) را نپذیریم
روایت داریم هر كس ادعا كرد من امام زمان(علیه السلام) را دیدهام به او تهمت بزنید بگوئید دروغگو ، هر كس گفت من رابطه دارم . . . بله امام زمان(علیه السلام) یك عده میبینند اما آن كسی كه میبیند نمیآید بگوید من دیدهام آن هم نمیگوید من هر وقت بخواهم میتوانم او را ببینم هر وقت او بخواهد ممكن است خودش را نشان كسی بدهد من اصل ملاقات را قبول دارم اما اینكه افرادی حقه باز بیایند و بگویند من خدمت امام زمان(علیه السلام) . . . شما صبر كنید بروید چهارشنبه بیائید من چهارشنبه خدمت آقا میرسم اگر كسی این رقمی حرف زد كه ملاقات امام زمان(علیه السلام) در اختیار من است من فلان روز میبینم من خدمتش میرسم حرفهایتان را به من بگوئید دكان است . بعضی از مسئولین مملكت هم یكوقت گول خورده بودند یكی از این حقه بازها چند نفر از مسئولین مملكت را گول زده بود و فرستاده بودند خدمت امام ، گفتند آقا این علم غیب دارد از آینده خبر میدهد امام فرمود سه تا سوال از او بپرسید بعد سه تا سوال را كه از او كردند مشت او باز شد باز یك مشت از این مدیركلهای بعضی از این سازمانها و ادارهها مرید یك آدم حقه بازی شده بودند آمدند كه من هم مریدش بشوم گفتم آقا من باید او را ببینم گفتند آقا این از اولیاء خداست رابطه دارد با آنجاها خلاصه او را منزل ما آوردند دو سه تا سوال كردم گفتم آقاجان خواهش میكنم دكانت را بردار حالا كلمه زشتی هم هست میگویند فلان خودتی . . . میدانید چی گفتم ؟ امام صادق(علیه السلام) فرمود هر چی از دین شنیدید كه از . . . یك چیز دیگر هم بگویم امام رضا(علیه السلام) هر وقت لب من تكان خورد یك چیزی را گفتم به من بگوئیدای امام رضا این حرفهایی كه میزنی از كجای قرآن است اگر حرفهای من از قرآن مایه گرفت قبول كنید خود امامها گفتهاند خط كش من قرآن است مگر ما میتوانیم بگوئیم . . . زنگ زده خانه ما آقا من یك صدایی سحرها میشنوم این صدا از غیب است به من گفته كه فلان . . . چند وقت پیش یكی آمد نهضت گفت من امام رضا(علیه السلام) را خواب دیدهام گفت تو بدهكاری چرا غصه میخوری برو پهلوی قرائتی و به قرائتی بگو كارت را حل كند من گفتم امشب كه خوابیدی به امام رضا بگو بیخودی چك بی محل صادر نكن اول یك خورده پول بفرست بعد حواله كن بعضی از بازاریها چك بی محل میفرستند تو امام رضا هستی پول نداری حواله میفرستی اول مثلاً پنج میلیون برای من بفرست بعد حواله بفرست بگو این چند میلیونی كه دادم بده به فلانی حضرت عباسی . . . شخصی خواب دید برو توی مسجد اولین موجودی كه دیدی احترام بگیر فوری رفت دید یك سگ آمد گفت اِه ! سگ حرام است بیاید توی مسجد فوری آنرا بیرون كرد شب بعد خواب دید چرا احترام بگیر سه شب رفت دید سگ آمد اول موجود ، گفت اگر صد بار هم خواب ببینم اسلام میگوید سگ در مسجد حرام است هزار تا هم خواب ببینم هزار تا خواب را با حكم خدا عوض نمیكنم آخرش گفتند تو محقق هستی اینكه به علما میگویند محقق یعنی كسی كه تحقیق میكند یعنی خودش را به خواب نمیفروشد خانم نمازش قضا شده توی عروسی هم قاطی مردها بوده زیور و بدنش را دیدهاند كلی هم عیاشی و خوش و بش ، حالا خوش و بش حلال است ولی گناهایش ، گناهان متعددی انجام میدهد شب هم خواب میبیند والله یك سید بزرگواری به نظرم ابوالفضل بود خوب این همه آدم باتقوا ابوالفضل را خواب نمیبینند حالا خواب تو آمد ؟ این سید بزرگوار شیطان است این سیدهای بزرگواری كه به خواب آدمهای گناهكار میآیند اینها سید بزرگوار نیستند آدم حساب و كتاب دارد . خانمی آمد نزد امام رضا(علیه السلام) گفت من میخواهم خودسازی كنم امام . . . گفت ازدواج نمیكنم میخواهم خودسازی كنم تارك دنیا باشیم امام فرمود(انصرفی) پاشو برو گم شو خودسازی كنی ؟ (فلو كان فی ذالك فضل لكان فاطمه احق به) اگر ازدواج نكردن ارزش داشت حضرت زهرا(علیها السلام) ازدواج نمیكرد خودسازی یعنی چه ؟
8- درك نادرست از مفهوم خودسازی
نهضت سواد آموزی عدهای آمدند با من حرف زدند یكی همینطور نگاهش پائین بود همه نگاه میكردند و حرف میزنند این . . . گفتم این آقا كیه ؟ گفتند این دارد خودسازی میكند گفتم یادم نمیرود به یك كسی كه توی خیابان داشت راه میرفت هی به شكماش نگاه میكرد به او گفتند چرا هی به شكمات نگاه میكنی گفت دكتر میگوید مواظب شكمات باش این اصلاً مواظب شكمات باش را حالیش نیست خوسازی یعنی چه ؟ فكر میكند خودسازی یعنی آدم عبوس باشد خودسازی یعنی آدم . . . این خانم هم میخواهد خودسازی كند . . . یك جایی بود كه خیلی به آن توسل میكردند حالا اسمش را نمیبرم توی بورس بود حضرت امام وارد شد گفتند آقا اینجا شما هم دو ركعت نماز بخوان فرمود من نماز نمیخوانم گفتند آقا همه نماز میخوانند گفت من نمیخوانم من مرجع تقلید هستم وقتی میخواهم نماز بخوانم باید نماز خواندنم بند به یك آیه و حدیثی باشد حالا یك پنجره همه زنها به آن نخ میبندند من هم به آن نخ ببندم این . . . مگر هر جایی را كه نخ بستند من هم باید نخ ببندم ؟ هر كاری كه كردیم باید(تارك فیكم الثقلین كتاب الله و اهل بیتی) این خانم میخواهد خودسازی كند ولی منحرف شده بود . دكان زیاد است حقه باز هم زیاد است . یكی از اینهایی كه علم غیب دارد من زمان شاه او را به خانهمان آوردم مرحوم مطهری را هم دعوت كردم به منزلمان به مرحوم مطهری گفتم ایشان علم غیب دارد خوب من هم گول خورده بودم یعنی گولم زده بودند بالاخره بعد فهمیدیم كه ایشان اهل نماز نیست یك چیزهایی میگفت ولی اهل نماز نیست متر ما نماز است اگر كسی تمام علوم غیب را بگوید یك ركعت نماز . . . اگر رهبر ما ، مرجع تقلید ما ، یك ركعت نماز نخواند از عدالت میافتد لازم هم نیست كه خبرگان او را عزل كنند عزل شده خدایی است یك ركعت نماز رهبر نخواند یا مرجع تقلید نخواند خلاص ، ما بالاترین مقاممان با متر باشد اینطور نیست كسی كه چهار تا علم غیب دارد . . . آقا ایشان خیلی آدم خوبی است ولی خوب نماز نمیخواند همه كارهایش هم درست است به هر حال باید مواظب باشیم این خانم آمد پهلوی امام رضا(علیه السلام) گفت میخواهم خودسازی كنم امام فرمود . . . شخصی آمد خدمت پیغمبر حضرت فرمود همسر داری ؟ گفت نه ، فرمود پول داری ؟ گفت نه ، امام فرمود(تزوج و إلا من المضلین) یا ازدواج كن یا تو از گناهكاران هستی . خدایا خودت به ما دین صحیح ، دید صحیح ، بعضیها دین دارند دید ندارند بعضیها دید دارند دین ندارند روشنفكر است دیدش خوب است اما دین ندارد البته اگر دین درست باشد دین واقعی با دید از هم جدا نیست ، خدایا دین كامل و دید كامل به همهی ما مرحمت بفرما . ازدواج را برای همهی امت اسلامی آسان بفرما . والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 114