responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 2153
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله رب العالمین و صل علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته
 الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

امسال ماه رمضان 83 در استان كهكیلویه خدمت شما عزیزان هستیم، هر جلسه گروهی می‌آیند و بحثی داریم موضوع ما هم آیات قرآنی است كه ذیل آن حدیث داریم این اشاره‌اش به اهل بیت است در قرآن آیه‌ای داریم كه می‌فرماید (;یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِكُمْ الْعُسْرَ) (البقرة/185) این عسر و یسر را می‌دانید یعنی چه، (;فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا) (الشرح/5) «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» الشرح/6(عسر) یعنی سختی(یسر) یعنی آسانی، اسلام دین آسانی است، در سراسر اسلام هر جا نگاه می‌كنید آسانی‌ها می‌بینید.
خدا اراده كرده كه كار شما آسان باشد خدا نمی‌خواهد كه شما به دردسر بیفتید هر كجا هم دردسر است خودتان خودتان را به دردسر انداخته‌اید از طرف قانون خدا دردسر نیست. «فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمْ الشَّهْرَ» هر كه توی ماه رمضان بود «فَلْیَصُمْهُ» روزه بگیرد «وَمَنْ كَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ» اگر كسی مریض بود یا مسافر بود «فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ» روزه‌اش را بخورد چند روز بعد قضا كند «یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ» خدا می‌خواهد كارتان آسان باشد، نمی‌توانی روزه بگیری بخور، مریض می‌شوی بخور، «وَلَا یُرِیدُ بِكُمْ الْعُسْرَ» خدا كه نمی‌خواهد شما را به دردسر بیندازد.

1- آسانی زندگی در سایه حكومت اهل بیت

 این آیه موردش مال ماه رمضان است اما امام می‌فرماید غیر از این، شما اگر رهبرانتان. . . امام باقر(علیه السلام) فرمود(الیسر امیرالمومنین) اگر رهبرتان علی باشد كارهایتان آسان می‌شود اگر رهبرتان علی بن ابی طالب نباشد كارهایتان سخت می‌شود، یعنی این آیه كه در آیـﺔ روزه گرفتن است امام می‌فرماید بالاتر از این مال رهبری است حالا من در اینجا می‌خواهم مقداری صحبت كنم كه اگر واقعاً رهبر، رهبرِ حق باشد چقدر كار مردم آسان است. اول رهبر حق را چون مردم دیده‌اند زندگی‌اش ساده است این خیلی. . . امیر المومنین می‌فرماید. . . ببخشید امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید(یسر) حضرت علی است و(عسر) دیگران، اگر حكومت دست حضرت امیر باشد كارها آسان می‌شود خوب، می‌خواهید شروع كنید، الان مشكلات مردم چیه؟ وقتی حضرت علی و كسانی كه در خط علی(علیه السلام) هستند حكومت را داشتند زندگی خودشان اشرافی نیست زندگی خودشان كه اشرافی نبود و ولخرجی نبود مالیات هم از مردم گرفته نمی‌شود یا كم گرفته می‌شود چون عیاشی‌ها سفرهای. . . شما نمی‌دانید كه چقدر ولخرجی می‌شود اگر حكومت دست علی‌ها باشد و آنهائی كه خون علی توی بدن آنها است، البته من نمی‌گویم كه ما حضرت علی هستیم این وسط ما نرخ تعیین نمی‌كنیم فاصلـﺔ ما با حضرت علی. . . ما ادعا نمی‌كنیم منتهی می‌گوئیم ما شاه نیستیم نمی‌خواهیم بگوئیم ما علی هستیم از رژیم شاهنشاهی بیرون آمده‌ایم تا حكومت حضرت علی هم فاصله زیاد است منتهی حركت بزرگان ما سمت و سوی آن را دارد حالا شما نگاه كنید خانـﺔ امام با خانـﺔ شاه، لباس امام با لباس شاه، خوراك امام با خوراك شاه، تشكیلاتی كه دور امام است با تشكیلاتی كه دور شاه است، اگر یك استاندار زندگی‌اش ساده باشد پولی كه خرج استانداری می‌كند چهار تا مشكل دیگر را حل می‌كند اما اگر استاندار خون شاه توی بدنش بود هر چه هم پول برای مردم بیاید خرج خودش می‌كند اگر زندگی آسان باشد، امیرالمومنین معلم بشر بود مفت، الان اگر به كسی بگوئی یك میخ بكوب تا اضافه كار به او ندهی نمی‌كوبد می‌گوید ماموریت اضافه كار خارج از مركز، در زندگی اگر خط علوی حاكم باشد كار مردم آسان می‌شود.

2- مشكلات ازدواج، دوری از راه اهل بیت

 ازدواج، حالا جوان‌ها هم اینجا نشسته‌اند و پای تلویزیون هم عده‌ای دختر و پسر هستند من خیلی نمی‌توانم باز كنم همینطور در نیم دقیقه می‌گویم و می‌روم هر كه می‌فهمد می‌فهمد، همه می‌فهمند منتهی صلاح نیست كه تلویزیونی بشود یكی از مشكلات مهم مملكت ما مشكل ازدواج است غول شده است غول، چرا؟ برای اینكه از خط اسلام جدا شده‌ایم توی مسائل ازدواج ما توی صد تا كار ما فقط صیغـﺔ عقد آن مانده كه اسلامی است. بله برون آن، قولهایی كه داماد دروغ می‌گوید، قولهایی كه عروس دروغ می‌گوید، كلاهبرداریهایی كه می‌كنند، توقعات نابجایی كه دارند، توقع عروس از داماد، توقع داماد از عروس، وقتی زهد و قناعت رفت می‌گوید خانـﺔ شخصی نیست من ازدواج نمی‌كنم، تا می‌رود خانـﺔ شخصی پیدا كند سن داماد از بیست سال می‌رود چهل سال چرا؟ برای اینكه انسانیت او فدای آجر شده چون زندگی ساده نیست. . . قدیم‌ها توی یك خانه بودند توی هر اتاقی هم یك خانواده زندگی می‌كرد الان خانـﺔ دربست می‌خواهد خانـﺔ دربست كه آمد سن ازدواج عقب می‌افتد حضرت امیر روی خاك می‌نشست. یكی از اسم‌های حضرت امیر می‌گویند ابو تراب یعنی روی خاك می‌نشست خانم می‌گوید اه! من تا لیسانسم را نگیرم همسر قبول نمی‌كنم خوب حالا كه چی؟ اگر از حضرت امیر بپرسید می‌گوید اولین خواستگار كه برای دخترت آمد اگر خواستگار عیبی ندارد دین و اخلاقش را می‌پسندی رد نكن حالا یا دوچرخه دارد یا ماشین اگر رزق عروس باشد كار می‌كند دوچرخه‌اش ماشین می‌شود اگر رزق عروس هم نباشد ماشین سوپر دولوكسش می‌افتد توی دره داماد سوار دوچرخه می‌شود، شما ازدواج را بخاطر ماشین و دوچرخه عقب نینداز مشكل ازدواج، مشكل مهریه، مشكل تحصیلات، واقعاً دانشگاهای ما. . . من حالا اجازه بدهید این را بگویم دانشگاهای ما نمی‌توانند، البته بعضی جاها نمی‌توانند هر كجا نمی‌توانند مخلصیم اما خیلی جاها می‌توانند، دانشگاهای ما نمی‌توانند هر دختر و پسری قبول شد توی شهر خودش برود دانشگاه از اینطرف ایران دختر می‌رود آنطرف ایران از آنطرف ایران پسر می‌آید اینطرف ایران در حالی كه توی شهر خودش هم آن رشته هست چقدر دردسر است.
 اگر خون علی بن ابی طالب توی بدن باشد قرآن بخوانم، به این آیه عمل كنید‌ای خدا مجلس هفتم بیاید این كار را بكند تمام قوانینی كه برای مردم عسر است، چون خدا می‌گوید «یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ» سرفصل هر قانون. . . هر قانونی كه مشكل درست كرده آن قانون را حذف كنند.

3- ازدواج دائم و موقت، هر كدام به جای خود

 افرادی هستند نمی‌خواهند زندگی ابدی تشكیل بدهند دانشجو است می‌رود خارج یا می‌رود داخل شغل گیر او می‌آید نمی‌آید واقعاً آینده‌اش را نمی‌داند نمی‌تواند تشكیل زندگی بدهد چون تشكیل زندگی برنامه ریزی حسابی می‌خواهد نمی‌تواند تشكیل زندگی بدهد ولی الان هم نیاز به همسر دارد چه دختر چه پسر امام باقر فرمود «یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ» یعنی اگر امام علی حكومت دستش باشد و الان هم اگر كسانی كه خون امام علی توی بدنشان است حكومت دستشان است آسان می‌كنند قصه را، «یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ» آسان می‌كنند ازدواج موقت، ازدواج دائم، كسانی كه می‌توانند برنامـﺔ دراز مدت داشته باشند ازدواجشان دائم كسانی كه نمی‌توانند تصمیم تا آخر عمر بگیرند ازدواج موقت دانشجو است پنج سال رفته خارج می‌خواهد درس بخواند نه فعلا می‌تواند زن خارجی بگیرد یك مشكل دارد نه زن داخلی می‌تواند بگیرد كه پنج سال آنجا باشد این زن هم اینجا خودش نمی‌داند آخرش چی می‌شود، یك جوان عزب در خارج با این همه فتنه و فساد بسیاری گفته‌اند بابا برنامـﺔ دائم ازدواج دائم، برنامـﺔ موقت ازدواج موقت، ازدواج موقت را امیرالمومنین حلال كرد یكی دیگر آمد گفت حرام می‌كنم، از افتخارات ماست، در آینده بشر سرش به سنگ خواهد خورد راسلی كه دین نداشت مسلمان نبود و اصلاً خدا را هم قبول نداشت راسل می‌گوید چاره‌ای برای بشر نیست جز اینكه كنار ازدواج دائم ازدواج موقت را هم بپذیرد آنكه دین را ندارد اینرا می‌گوید. آسان كنید كارها را، مسكن را می‌شود آسان كرد، مهریه را می‌شود آسان كرد، دانشگاه آزاد یكسری كارها را آسان كرد اما خودش هم یك مشكلات دیگر دارد مشكلی كه حل كرد اینست كه دانشجو چه سنی داشته باشد كه ازدواج كند الان دیگر سن نیست دانشجو حتماً باید چه روزی بیاید دانشگاه نه دانشگاه آزاد جمعه‌ها هم باز است یعنی راه تحصیل را. . . سن را برداشت مكان را برداشت زمان را برداشت این كارهای خوب دانشگاه آزاد باز یك مشكل دیگر پیدا شده مثلاً فرض كنید كه ممكن است یك مشكلات دیگری وجود داشته باشد یك دختر از اینطرف ایران می‌رود آنطرف ایران و حال آنكه توی شهرش هم همان رشته هست اما اگر آن رشته‌ها هست. . . ما اگر قانع بشویم كشور پنجاه میلیونی كه چیزی نیست چین كشور یك میلیارد و چند صد میلیونی را اداره می‌كند كافر هم هست آنوقت ما مسلمان با داشتن امیرالمومین كشور پنجاه میلیونی توی آن بمانیم؟ نه آقا خودمان، ما گیر شرق گاهی هستیم گیر غرب گاهی هستیم آنكه از همه مهمتر است اینست كه ما خودمان گیر خودمان هستیم این همیشه گیر هستیم.
مشكلاتی كه داریم مشكلات درونی، مشكلات بیرونی، مشكلات درونی حرص، دارد حرص می‌زند، ترس، مشكلات بیرونی حسادت مردم، تهدید، توقع، مشكلات حكومتی قوانین دست و پا گیر.

4- خاطره‌ای از حضرت آیـت الله گلپایگانی

 خدا رحمت كند آیت الله العظمی گلپایگانی را یك پسر پانزده ساله بودم از كاشان رفتم قم طلبه شدم رفتم خدمت ایشان گفتم آقا می‌خواهیم طلبه بشویم شما یك اتاق به ما بدهید حجره مدرسـﺔ علیمه آیت الله العظمی گلپایگانی زمان آقای بروجردی هم بود، یك نگاهی به من كرد و گفت چی می‌خوانی؟ گفتم من یكسال طلبـﺔ كاشان بوده‌ام حالا سال دوم من است یك خورده نگاه كرد و گفت ما نمی‌توانیم به شما اتاق بدهیم گفتیم چرا؟ گفت ریش نداری، عمامه هم نداری، لمعه هم نمی‌خوانی، آخر لمعه طلبه‌ها سال چهارم پنجم كه می‌رسند به كتاب لمعه می‌رسند نه لمعه می‌خوانی یعنی نه سواد داری، نه ریش داری، نه عمامه، گفتم پس چه كنم؟ گفت برو كاشان درس بخوان بعد بیا قم درس بخوان. من یك چیزی برای ایشان گفتم ایشان خندید و سه تا قانونش را برداشت گفتم كاشان ما یك كسی كثیف بود لخت شد برود حمام تا لخت شد بدنش كثیف بود و سیاه بود همه اِه اِه گفتند ایشان ناراحت شد دیگر نرفت تو، لباسهایش را پوشید و آمد بیرون گفتند چرا نمی‌روی حمام گفت می‌روم حمام بعد می‌آیم حمام كثیف بودم كه آمدم حمام دیگر چرا اِه اِه گفتید حالا شما هم اینطور می‌گویی كه برو كاشان درس بخوان بعد بیا قم درس بخوان من آمده‌ام درس بخوانم حالا ریش ندارم عمامه ندارم خوب بعداً ریشم در خواهد آمد ایشان خندید و گفت خیلی خوب ما یك كاری می‌كنیم ما رفتیم مدرسه بعداً مسئله ریش حل شد و عمامه هم حل شد و لمعه هم حل شد یعنی واقعاً به اینجا رسیدند كه این قانونها قانونهای دست و پا گیر است ما یكسری قانونهایی داریم كه قانون. . . می‌گوید اگر رهبرتان امام علی باشد كارتان آسان می‌شود (;یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِكُمْ الْعُسْرَ) (البقرة/185) خدا می‌خواهد آسان باشد خودت خودت را گیر گذاشته‌ای مهمانی ساده هر شب می‌شود افطاری داد مكه مهمانی‌ها و افطاری هایش خیلی آسان است یك پلاستیك مقداری شیر برنج و خرما افطار می‌كنند اینجا ظرفهای مربا ظرفهای ترشی، نانهای مختلف، خورشتهای مختلف، افطاری یك پروژه‌ای شده كه انسان باید دو سه ماه كوپن مرغش را جمع كند اگر كوپنی است، كوپنی كه بود، چون چند سال پیش یك كسی به من گفت آقا كوپن مرغ هم گرفته‌ام می‌خوهم مهمانی كنم باید حقوقش را بگیرد اول ماه افطاری بدهد چون وسط ماه حقوقش تمام می‌شود مهمانی را آسان بگیریم، ازدواج را آسان بگیریم، گیر ندهیم.
امام علی(علیه السلام) به كسی باج نمی‌دهد اما اگر غیر علی بود می‌خواهد كه به دیگران باج بدهد، چون می‌خواهد به كسی باج بدهد پس باید از فقیرها بگیرد كه به ابرقدرتها باج بدهد اگر حكومت دست آدم اهل بود از فقیرها نمی‌گیرد باج نمی‌گیرد به بزرگها هم باج نمی‌دهد، اما اگر حكومت غیر امیرالمومنین ها، البته امیرالمومنین یكی بیشتر نیست غیر كسانی كه خون علی و فكر علی توی فكرشان است غیر از آنها حكومت كنند برای اینكه حكومت خودشان را حفظ كنند الان داریم كشورهای زیادی برای اینكه حكومت‌های خودشان را حفظ كنند به ابرقدرتها باج می‌دهند و چون می‌خواهند باج بدهند از فقرا باج می‌گیرند از اینها می‌گیرند كه به آنها بدهند وقتی می‌روند باج بدهند زندگی تورم پیدا می‌كند حالا من یك خورده راجع به عسر و یسر یك چیزهایی برایتان بگویم.

5- عسر و حرج در احكام دین راهی ندارد

قرآن می‌فرماید (;وَمَا جَعَلَ عَلَیْكُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ) (الحج/78) آیـﺔ قرآن است در دین شما حرج و سختی نیست اصلاً یكی از اهداف انبیاء این است كه می‌فرماید پیغمبرها آمدند «وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیْهِمْ» /157 انبیاء یكی از كارهایشان این بود كه قوانین دست و پا گیر آداب و رسومات دست و پا گیر را حذف كردند (;وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِی حُرِّمَ عَلَیْكُمْ) (آل عمران/50) پیغمبر آمد گفت من آمده‌ام كارهایی كه خودتان بر خودتان حرام كرده‌اید من آن كارها را از روی دوشتان بردارم. به حاجی‌ها می‌گوید مكه كه می‌روید روز عید قربان گوسفند بكشید چی بكشیم؟ می‌گوید «فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنْ الْهَدْیِ» هر چی برای شما آسان است آسان است، شتر بكش، نداری گاو بكش، گوسفند بكش، گوساله بكش، نداری بز لاغر بكش، «فَمَا اسْتَیْسَرَ» یعنی هر چه آسان است.

6- تكلیف الهی به میزان توان است

 دو تا آیه توی قرآن داریم یكجا می‌گوید كه. . . معمولاً مردم ایران یكی‌اش را حفظ هستند یكی‌اش را كمتر حفظ هستند یا حفظ نیستند یك آیه داریم (;لَا یُكَلِّفُ اللَّهُ نفسا الا وسعها) (البقرة/286) عرض كردم اینرا ایرانیها خیلی بلد هستند، یك آیـﺔ دیگر هم هست (;لَا یُكَلِّفُ اللَّهُ نفسا إِلَّا مَا آتَاهَا) (الطلاق/7) دو تا آیه است «لَا یُكَلِّفُ اللَّهُ نفسا الاوسعها» یعنی خداوند به كسی تكلیف نمی‌كند مگر به مقدار وسعش، چقدر جان داری، چقدر توان داری، «لَا یُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا» یعنی خدا تكلیف نمی‌كند مگر به مقداری كه پول داری، چقدر جان داری، چقدر پول داری، گاهی آدم جان دارد پول ندارد گاهی پول دارد جان ندارد، می‌گوید چقدر جان داری چقدر پول داری، من نمی‌خواهم به تو سخت بگذرد.
 آقا یكی از مشكلات این است كه از مردم چك می‌گیریم مردم نمی‌توانند بدهند زندانش می‌كنیم مشكل زندان، آنوقت زندان هم كه رفت خرج زندان را هم باید از همین مردم بگیریم از مردمی كه گناه نكرده‌اند بیرون زندان زندگی می‌كنند از این مردم باید مالیات بگیریم بدهیم به آنهایی كه جرم دارند مالیات. . . یعنی از بی گناه می‌گیریم برای خرج گناهكار آن چاقو كشیده آن دزدی كرده آن فساد كرده می‌گیریم آنرا زندان می‌كنیم بعد دهها و صدها میلیون تومان خرج زندان است از آدمهایی كه گناه نكره‌اند مالیات می‌گیریم برای خرج گناهكار خوب حضرت امیر می‌گوید چه؟ می‌گوید بسم الله الرحمن الرحیم این آقا چرا زندان است؟ این گروه چك‌شان برگشته، قرآن می‌فرماید (;فَنَظِرَةٌ إِلَى مَیْسَرَةٍ) (البقرة/280) اگر كسی چك‌اش برگشت صبر كنید تا پولدار بشود حق ندارید بدهكار را بخاطر پول زندان كنید آقا سوء استفاده می‌كنند قرآن می‌فرماید (;فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ) (البقرة/283) از اول یك ضامن را رهنی بگیر تا اگر این سوء استفاده كرد ریش ضامن گرو باشد، آقا چاقو كشیده، قرآن می‌فرماید (;جَزَاءُ سَیِّئَةٍ بِمِثْلِهَا) (یونس/27) چاقو كشیده یا او را ببخش یا به همان مقداری كه چاقو كشیده به روی او چاقو بكش چرا بروی زندان من خرجی تو را بدهم؟ اینجای من را تیغ كشیده‌ای یا می‌بخشم یا تیغ می‌كشم برو درمان كن به خرج خودت، تو اینجای من را تیغ می‌كشی خون می‌آید بعد زندان كنم مردم بی گناه كه چاقو كش نیستند باید خرج چاقو كش را بدهند. آقا راننده تصادف كرده خوب عمداً كه نكشته، كسی اگر تصادف كند بزند و كسی را بكشد این باید دیه بدهد دیه را اگر دارد یك جا بدهد اگر ندارد قسطی می‌دهد چرا بروی زندان خرجی تو را من بدهم، الله اكبر یكوقت امام، بزرگها یادشان هست نوجوانها چون ده سیزده سال است كه امام مرحوم شده. . . امام اواخر عمرش مرتب می‌گفت اسلام ناب اسلام ناب اسلام آمریكایی می‌گفت دو تا اسلام داریم اسلام ناب اسلام آمریكایی ما می‌گفتیم اسلام ناب چیه؟ حالا آدم هی می‌رود جلو یك خورده به حرف امام نزدیك می‌شود اسلام ناب اگر پیاد بشود بسیاری از مشكلات حل می‌شود.
قرآن می‌فرماید (;الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیكُمْ ضَعْفًا) (الأنفال/66) ماه رمضان همینطور كه خوردن حرام است نوشیدن حرام است آمیزش جنسی عروس و داماد زن و شوهر هم حرام است در روز حرام است، قبلاً هم روز حرام بود هم شب، یك ماه برنامـﺔ همخوابی ممنوع بود، خوب بعضی از مسلمانها نمی‌توانستند تحمل كنند دست درازی می‌كردند به همسرشان آیه نازل شد خیلی خوب حالا كه نمی‌توانید خودتان را نگه دارید من برداشتم تعاونی حساب كردم كه مشتری شوید لااقل روزها دست درازی نكنید آنوقت آیه نازل شد (;الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیكُمْ ضَعْفًا) (الأنفال/66) خداوند می‌دانست كه شما نمی‌توانید خودتان را نگه دارید خدا كوتاه آمد این هم یكی.

7- گشایش و آسانی در سایه تقوای الهی

(;وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا) (الطلاق/4) كسی كه تقوا داشته باشد خدا تاب را از زندگی‌اش باز می‌كند آدمی كه تقوا داشته باشد خدا گره‌های كور را از زندگی‌اش باز می‌كند ما در فقه‌مان یك مشت قاعده داریم این قاعده‌ها همه‌اش یعنی اینكه گیر نكن، مثلاً داریم قاعده سوق قاعده بازار می‌دانید چیه؟ یعنی اگر یك چیزی را از بازار مسلمانها خریدید دیگر ور نرو، تحقیق نكن، هر چی توی بازار است انشاالله درست است نگو آقا این قالی را كه خریدم نگو آقا این قالی فروش قالی را از كجا آورد؟ ببخشید قالی را از كجا آورده اید؟ به تو چه كه از كجا آورده ام، اینجا مغازه من است قالی را بخر و برو شما حق تجسس. . . از بازاری تجسس نخواهید به تو چه، قاعده ید. . .
تذكر دادند كه من آیه را اشتباه نوشته ام(وسعها) را ننوشته‌ام «لَا یُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا وسعها» این وسعها را من بنویسم چون بعضی‌ها پای تلویزیون می‌نویسند «لَا یُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا» «لَا یُكَلِّفُ اللَّهُ» باز «نَفْسًا» تشكر، حالا این اشتباهات كه خوب است من اشتباهات بزرگی كرده‌ام یكبار توی عاشورا گفتم شمر علیه السلام! آدم اشتباه می‌كند خیلی از شما دو شاخ تلفن را توی برق می‌زنید دو شاخ برق را توی تلفن می‌زنید. خوب. . .
خدایا همـﺔ اشتباهات ما را ببخش و بیامرز(الهی آمین).
هر چی از آن كه قابل جبران است توفیق جبران مرحمت بفرما(الهی آمین).
آنوقت اگر كسی اشتباه كند اشتباهش را بپوشاند خدا چقدر چیزی به او می‌هد چه ثوابی داشت آن كسی كه این نامه را به من داد عیب‌های مردم را باید پوشاند خوب. . .

8- اصل بر طهارت است نه نجاست

 قاعده طهارت ما اصلی داریم(كل شی طاهر) این حدیث دو كلمه‌ای را یاد بگیرید هر چیزی پاك است من نمی‌دانم چرا بعضی زنها، بیشتر زنها، مردها كم هستند بیشتر زنها ماشین لباسشویی را نجس می‌دانند اگر بگویی نجاسات می‌گوید یكی‌اش بول یكی خون یكی‌اش ماشین لباسشویی، ماشین لباسشویی پاك است شیر آب كه توی آن می‌رود وصل به كُر است اصلاً حمام پاك است هر كس می‌خواهد حمام بنشیند، اینرا من توی حمام مردها دیده‌ام كه شیلنگ می‌گیرد مثل اینكه قبلا كف حمام نجس بوده حمام پاك است ماشین لباسشویی پاك است ما بیخود خیلی چیزها را حرام می‌دانیم وسواسی زنهایی كه وسواسی هستند اسلام می‌گوید (;یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِكُمْ الْعُسْرَ) (البقرة/185) حضرت امیر می‌گوید یكبار كه ریختی پا ك شد می‌گوید نخیر بابا امام صادق می‌فرماید پاك شد خانم می‌گوید نخیر دروغ نگو پاك نشد كسی كه وسواسی است می‌دانید یعنی چه؟ آدم وسواسی به تمام پیغمبران و تمام انبیاء می‌گوید دروغگو، چون همـﺔ انبیاء و همـﺔ امامها می‌گویند پاك شد این آقا و این خانم می‌گوید پاك نشد یعنی شما دروغ می‌گویید، وسواسی از نظر روحیه خیلی آدم بدی است چون همـﺔ مردم را می‌گوید لاابالی روی كره زمین می‌گوید فقط من پاك هستم باقی‌ها همه لاابالی هستند این فكر خیلی بد است كه آدم خودش را خوب بداند همـﺔ مردم را بد این فكرش خیلی بد است نسبت به مردم بد بین، مصرف آب اسراف است، اسراف گناه كبیره است، وسواسی عمرش را تلف می‌كند، آب را تلف می‌كند، گناه كبیره می‌كند، امامان و مراجع تقلید را در عمل دروغگو می‌پندارد، چی. . . پیش نماز همین كه از این. . . آخر ما چند رقم عدالت داریم عدالتی كه می‌خواهی نماز جماعت بخوانی همینكه ظاهرش خوب است حمد و سوره‌اش درست است ما هم از او گناهی ندیده‌ایم الله اكبر اقتدا كن اما یكوقت می‌خواهید قاضی را توی شهر نصب كنید آن باید عدالتش را دقت كنید كه حتماً عادل باشد پیش نماز لازم نیست كه واقعاً عادل باشد همینكه شما از او گناهی ندیده‌ای پشت سر او نماز بخوان اما قاضی باید حتماً عدالتش ثابت بشود احراز بشود.

9- اشرافی گری، دوری از راه اهل بیت

(;یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِكُمْ الْعُسْرَ) (البقرة/185) آیه مربوط به ماه رمضان است اما امام می‌فرماید اگر رهبران شما امامان معصوم بودند گره زندگی شما باز می‌شود امام را كنار گذاشته‌اید دنبال طاغوتها و غیر ائمه رفتید زندگی‌تان سخت می‌شود ازدواج آسان سراغ اهل بیت بروید هی تولید تولید رقابت تبلیغات تبلیغات تبلیغات مدرنه كردن خوب این رقم كه تبلیغات می‌كنیم صدا و سیما هم همـﺔ فیلم هایش را نمی‌خواهم بگویم، بسیاری از فیلم‌های صدا و سیما از خانه‌های مدرن و اشرافی، اصلاً آدم دیگر می‌گوید اگر این خانه و مبلمان را من نداشته باشم اصلاً داماد نمی‌شوم بابا از صفر شروع كنید بعد هم كم كم زندگی‌تان خوب می‌شود انشاالله، قرآن یك آیه دارد می‌فرماید (;لَوْ یُطِیعُكُمْ فِی كَثِیرٍ مِنْ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ) (الحجرات/7) اگر پیغمبر گوش به حرف شما بدهد به دردسر می‌افتید یعنی شما باید تسلیم پیغمبر باشید پیغمبر نباید تسلیم هوسهای شما باشد (;عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ) (التوبة/128) شما كه كارهایتان سخت می‌شود پیغمبر غصه می‌خورد كه چرا مسلمانها كارها را بر خودشان سخت كردند آخر چرا كار خودتان را بر خودتان سخت می‌كنید الكی می‌تواند كفش پیدا كند بپوشد و راه برود یك مد كفش می‌بیند از یك كسی توی عروسی توی فیلمی این هم همان مدل را می‌پوشد دارد بال بال می‌زند بال بال می‌زند شلوار درست كرده نمی‌توانید توی آن بنشیند ران آن تنگ است می‌خواهد بنشیند نمی‌تواند بنشیند بابا مریضی؟ ! هر چی راحتی بپوش می‌گوید نه این مد است این بخاطر مد پول و عمر و وقت و جان و تمام سختی‌ها را تحمل می‌كند بخاطر اینكه مد است.
قرآن. . . یعنی وقت ما تمام شد بسم الله الرّحمن الرّحیم چی گفتیم؟ گفتیم آیه‌ای كه مربوط به ماه رمضان است یك قاعده كلی است می‌گوید خدا برای شما آسانی خواسته هر جا كار شما گیر كرده یا قانونهای خودتان خودتان را گیر گذاشته یا آداب و رسوم فامیلی شما را گیر گذاشته یا چشم و هم چشمی شما را گیر گذاشته یا شیطان و وسوسه شما را گیر گذاشته یا عمل نكردن به اسلام شما را گیر گذاشته یا بخاطر اینكه شما دنبال طاغوت رفتید گیر افتادید در اسلام گیر و گور نیست ببینید گیرهایتان كجاست اگر می‌خواهید زندگی‌تان راحت باشد دستتان را بگذارید توی دست رهبران معصوم.
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد هر چی فاصله داریم از ائمـﺔ اطهار روز به روز فاصله را كم و ما را از شیعیان واقعی آنها قرار بده(الهی آمین).
 والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 2153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست