نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 2155
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
در محضر مبارك عزیزانی هستیم كه از آموزش و پرورش عشائری و دبیرستان پسرانـﺔ عشائر و خواهران عزیز. . . در استان كهكیلویه و شهرستان یاسوج امسال برنامـﺔ ماه رمضان را پر میكنیم بینندهها بحث را زمانی میبینند كه تولد امام حسن(علیه السلام) را داریم موضوع بحثمان این موضوع بوده كه در قرآن آیاتی است كه تفسیر شده به اهل بیت آیه كلی است اما مصداق برجستهاش اهل بیت است یكی از آیاتی كه امروز میخواهیم بگوئیم و درباره آن صحبت كنیم این است (;یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ) (التوبة/119) كه در روایات داریم(كونوا مع الصادقین قال الصادقون الائمه الصدیقون بطاعتهم) پس موضوع بحث: اهل بیت در قرآن.
1- اهل بیت(ع)، راستگویان در ایمان
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»ای كسانی كه ایمان آوردهاید از خدا پروا كنید برای خدا حریم قائل بشوید با صادقین و راستگوها باشید بعد در روایات داریم صادقین امامها هستند یعنی با اهل بیت باشید از اهل بیت جدا نشوید كلمـﺔ(با) در عربی میشود(مع) «مَعَ الصَّادِقِینَ» این(مع) یعنی با، با صادقین باشید ما آیات و روایاتی داریم كه با این باش با این نباش خلاصه دوست گیری با كی باشیم با كی نباشیم(كونوا) با این باشید(لا تكونوا) با این نباشید یك خورده در مورد اینكه با كی باشیم با كی نباشیم، یعنی حب و بغض، ولایت و برائت، زنده باد مرده باد، كی ارزش است كه شكل او باشیم مثل او باشیم كی ضد ارزش است.
2- در ایمان و عمل، همراه اهل بیت باشیم
حالا در اینجا یك خورده با هم صحبت كنیم اول(مع) را معنا كنم، درباره پیغمبر تعبیراتی هست یك جملاتی دارد كه میفرماید(آمنوا به) یعنی ایمان آوردند به پیغمبر بعضی آیات داریم(آمنوا له) ایمان آوردند برای پیغمبر یك آیه داریم(والذین معه) یعنی با پیغمبر، سه تعبیر در قرآن هست ایمان به پیغمبر آدم ممكن است اما ممكن است با پیغمبر نباشد كسی ممكن است به كسی ایمان داشته باشد اما همراهیاش نكند مثلا من قبول دارم كه ایشان استاد خوبی است اما سر درس او نمیروم قبول دارم آدم خوبی است به او ایمان دارم اما به او سلام نمیكنم آنكه مهم است(معه) این مهمترین است كه انسان غیر از اینكه ایمان دارد با او هم باشد یعنی در عمل تسلیم او باشد ما با اهل بیت هستیم اما با اهل بیت بودن گاهی با زبان است علی جویم علی پویم قربانت بروم به مولا علی به امام حسین قربان امام حسین بروم مخلصیم، گاهی آدم با زبان اظهار ارادت میكند گاهی با عمل است موقت گاهی با اهل بیت است، بعضی كارهای اهل بیت را انجام میدهد بعضی وقتها هم خلاف میكند ولی گاهی عمل دائمی است عمل دائمی هم گاهی بانشاط است گاهی با كراهت اینها فرق میكند هر كدامش یك نسخهای است آنكه خیلی مهم است اینست كه انسان. . . حالا یك امتحان هوش، البته عشایر هوششان بالاست گفتیم سه مرحله ایمان داریم ایمان به او ایمان برای او بودن با او به او با او كدامها مهمتر است با او كه انسان غیر از اینكه. . . چون با او هستی در همه كاری با او هستی من در همه كاری با شما هستم یعنی به قول زیارت جامعه(و نصرتی لكم معده) یعنی اسلحهام در اختیار تو است فكرم جانم در اختیار تو است شبیه كاری كه عشائر نسبت به انقلاب داشتند عشائر جمهوری اسلامی ایران و لرها یك دقیقه و یك ثانیه از انقلاب جدا نشدند و هیچوقت هم مسئلهای برای انقلاب بوجود نیاوردند ما توی قشرهای دیگر این رقمی یك لحظه هیچ مسئلهای بوجود نیاورند ممكن است كم داشته باشیم.
3- با چه كسانی دوست و رفیق باشیم؟
یك آیه داریم میگوید (;وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِینَ) (البقرة/43) با افرادی باشید كه اهل نماز هستند و ركوع در قرآن داریم كه میگویند (;وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ) (آل عمران/193) خدایا من اگر میخواهم بروم این كلمـﺔ مع را توجه كنید من میخواهم اگر جان هم میدهم با ابرار جان بدهم یعنی همـﺔ آدمهای بر و نیكوكاران. آیـﺔ دیگری داریم (;فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ) (المائدة/83) من میخواهم جزو افرادی باشم كه در صحنه حاضر و ناظر و پا به ركاب و. . . یعنی از صحنههای حق غائب نباشم (;مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِینَ) (المائدة/84) در قرآن داریم میفرماید وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ» یوسف/101 خدایا من را به صالحین ملحق كن اگر هم دو سه قدم عقب هستم من را برسان این جور جاها میگوید باشم آیاتی هم داریم كه میگوید نباشم (; وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِینَ) (هود/42) با كافرین نباشیم میگوید رفیق را بخاطر فقر و بی پولی از دست ندهید (;وَلَا تَطْرُدْ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِیِّ) (الأنعام/52) آمدند به پیغمبر گفتند اگر میخواهی ما به تو ایمان بیاوریم این فقرا را از خودت دور كن زشت است درشان ما نیست كه ما بیائم پهلوی شما شما هم یك مشت فقیر و گدا دور تو هستند آخر مثلا ما پولدارهای مكه هستیم به انبیاء دیگر هم میگفتند گاهی كه اگر میخواهید ما ایمان بیاوریم این گداها را بیرون كن ما ایمان بیاوریم آیه آمد این فقرا را از دور خودت طرد نكن (;وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ) (الكهف/28) با همین فقرا باش اینها توقعشان كمتر است فایدهشان بیشتر است صفایی هم دارند كه در دیگران نیست فهمشان هم بالاست.
4- با چه كسانی دوست و رفیق نباشیم؟
آیاتی هم داریم با اینها نباشید مثلا «إِذَا سَمِعْتُمْ آیَاتِ اللَّهِ یُكْفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ» اگر شنیدید كه آیات خدا را در یك جلسه مسخره میكنند متلك میگویند جك میگویند دارند طعنه میزنند (;فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ) (النساء/140) با اینها ننشینید بلند شوید و بروید جلسه را بهم بزنید اگر هم یكبار غافل شدی نشستی حرفهایشان را گوش دادی غافل شدی آنوقتی هم كه یادت آمد (;فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ) (الأنعام/68) بعد از تذكر كه عجب من نیم ساعت است كه نشستهام اینها دارند حرفهای دری وری میزنند و من هم دارم گوش میدهم چون حدیث داریم به هر كه گوش بدهی بنده او هستی اگر به حق گوش بدهی بنده حق هستی اگر كسی دارد باطل میگوید و شما گوش دادی بنده باطل هستی یك عده در ایام جبهه میآمدند پهلوی پیغمبر میگفتند اجازه بده ما جبهه نیائیم فرمود خیلی خوب (;اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِینَ) (التوبة/46) بروید با آنهایی كه زمین گیر هستند و با ترسوهایی كه نشستهاند شما هم بروید جزو حزب ترسوها باشید خودشان هم راضی بودند (;رَضُوا بِأَنْ یَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ) (التوبة/93) دوست داشتند با اینهایی كه جبهه نمیروند هم پیاله بشوند خوب. . . پس خلاصه اسلام و قرآن اینطور نیست كه آدم آزاد باشد با هر كه خواست رفیق باشد اینكه میگویند آزادی همه جا آزادی خوب نیست بعضی جاها باید كنترل كرد شما كفش كه پا میكنی پا را از آزادی محروم میكنی اگر كفش نباشد پا آزادتر است اما این آزادی به نفع پا نیست پا اگر آزاد باشد ممكن است تیغ و اینها توی آن برود آدم پاهایش را كه توی كفش میكند پاهایش را محدود میكند اما این محدودیت مفید است هر آزادی ارزش ندارد هر پیشرفتی ارزش ندارد ممكن است یك مرضی در بدن پیشرفت كند خوب ماشاالله ایشان پیشرفت كرده چی پیشرفت كرده؟ مرضش پیشرفت كرده هر پیشرفتی ارزش ندارد هر عقب گردی بد نیستای بابا این اُمل است این برگشته مرتجع است عقب گرد است نه، خیلیها كه مریض میشوند میروند دكتر میخواهند دكتر دارو بدهد كه این به عقب گردد برگردد یعنی به همان سلامتی قبلیاش برگردد پس نه هر پیشرفتی ارزش است كه بعضی مرضها پیش میرود و نه هر عقب گردی بد است كه همه مریضها آرزو دارند كه عقب گرد كنند یعنی به همان سلامتی قبل برگردند با الفاظ گول نخورید زنده باد پیشرفت مرده باد عقب گرد نخیر اینطور هم نیست زنده باد آزادی مرگ بر محدودیت اینطور هم نیست خیلی جاها آزادی. . . بچه را اگر آزادش بگذاری یك لحظه ممكن است همه خطری بكند الان این كشورهایی كه آزاد هستند از بچههای شر فسادشان بیشتر است اگر تجارت را آزاد بگذاری اختلاس كم فروشی احتكار رشوه قرارداد ربا اگر بازار آزاد باشد صدها درآمد حرام را تصاحب میكند اینست كه باید یك مقدار كنترل بشود آزادی به آن معنایی كه بعضی فكر میكنند هیچ كجا نیست بعضی جاها هم كه رفتند سراغ آزادی دارند بر میگردند میفهمند این آزادی اسباب دردسر شد الان دنیای غرب توی آن مانده مسائل شهوت را آزاد كردند توی آن گیر كردهاند بنابراین آزادی در چهارچوب البته یك جاهایی هم داریم كه آزادی خوب است منتهی یك چهارچوبی هم دارد قرآن میفرماید توی بهشت هم اگر آزادی نباشد بهشت هم جهنم میشود ولذا به بهشتیها میگویند (;یَتَبَوَّأُ حَیْثُ یَشَاءُ) (یوسف/56) اختیار با خودت است یعنی هر جور دوست داری منتهی اگر بهترین باغها را به شما بدهند بگویند پایت را از باغ بیرون نگذار خوب این باغ بعد از یكی دو ماه برای آدم جهنم میشود.
5- آزادی در چهارچوب قوانین الهی
ما باید مواظب الفاظ باشیم اول باید حساب كنیم این بنده خدا. . . اصلا ما آزاد نیستیم ما بنده خدا هستیم خدا اجازه نداده كه من توی فكرم هر فكری را بیاورم گفته آقا این رقم فكر نكن (;إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ) (الحجرات/12) تو حق نداری نسبت به فلانی كی همچین فكری داشته باشی بعضی از ظنها، سوء ظن نسبت به مسلمان گناه است افرادی به خدا سوء ظن داشتند گفتند خدا گفته به تو كمك میكنیم پس كو كمك خدا؟ (;مَتَى نَصْرُ اللَّهِ) (البقرة/214) (;الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ) (الفتح/6) سوء ظن نسبت به خدا گناه است سوء ظن نسبت به خلق خدا گناه است ما حق نداریم هر جوری میخواهیم فكر كنیم قرآن میگوید چشمت حق ندارد آزاد باشد هر چی میخواهد ببیند (;قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا) (النور/30) به مومنین بگو چشمشان را پیش كشند به ناموس مردم خیره نشوند (;وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ) (النور/31) به خانمها بگو چشمشان را پیش بكشند نگاه افتاد مستمر نگاه نكنند نگاه لحظهای اگر شد چشمشان را پیش كشند چشم آزاد نیست زبان آزاد نیست هر چی میخواهد بگوید تا آنجایی كه من یادداشت كردهام سی تا گناه مال زبان است شهادت به ناحق میگوید دروغ هست متلك هست غیبت هست تهمت هست فحش هست یكوقت شمردم سی تا گناه است زبان آزاد نیست كه آقا ما آزاد هستیم هر چی میخواهیم بگوئیم بگوییم توی قرآن هم «قولوا» داریم هم «لا تقولوا» داریم «قولوا» یعنی بگوئید «لا تقولوا» یعنی نگوئید ه ما آزاد نیست هر چی میخواهد بخورد هم «كلوا» داریم هم «لا تاكلوا» داریم خلاصه ما بنده خدا هستیم و هیچ صنعتگر و هیچ مبتكر و هیچ هنرمندی هم اجازه نمیدهد آنچه كه ساخته آزادش بگذارد آقا این نقشه را هر كجا میخواهی بگذاری بگذار آقا این هواپیما را ساختم هر چی میخواهی توی آن بریز میخواهی قیر بریزی میخواهی نفت بریز میخواهی هر سوختی بریزی بریز یعنی هر صانعی هر صنعت گری آنچه كه ساخته دستورالعمل آن هم داده گفته از این این رقمی استفاده كن یكی بخاری كه تحویل شما میدهند میگویند این مقدار نفتش كن اینطوری روشن كن اینطوری خاموش كن رادیو ضبط تمام كالاها را از كارخانه كه میخری توی كارتن و جعبهاش یك دفترچهای دارد دفترچه راهنما عكس این را كشیده قطعات آنرا كشیده و گفته چگونه از این استفاده كن(من نمیدانم كه چرا ما بعضی الفاظ را با بازی با الفاظ میكنیم و همان كه مثلا آزادی بیان اینطور نیست كه ما بتوانم آبروی شما را بریزم همان كه گفته آزادی بیان اگر به خودش فحش بدهی میگوید آقا فحش نده میگوئیم مگر خودت نگفتی آزادی بیان حالا من میخواهم فحش حوالـﺔ تو كنم هیچكس اینرا قبول ندارد منتهی حالا گاهی وقتها برای كلاهبرداری ممكن است یك كسی مثلا چهار تا الفاظی را ببرد چهار تا آدم هم كه از خودش ضعیفتر هستند تحت تاثیر القاب قرار بگیرند) با كی باشیم با كی نباشیم دوست گیری خیلی مهم است.
6- پشیمانی در قیامت، بخاطر دوست بد
قرآن صحنههایی را از قیامت نقل میكند یكی از صحنه هایش این است آخر گاهی آدم عصبانی كه میشود نوك انگشتش را گاز میگیرد گاهی وقتها كه خیلی عصبانی میشود همـﺔ دستش را گاز میگیرد قرآن میفرماید روز قیامت افراد مجرم دو تا دستشان را گاز میگیرند «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ» یعنی دو تا دستش را گاز میگیرد بعد میگوید (;یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا) (الفرقان/27) كاش رابطهام با پیغمبر بود «لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا» الفرقان/28كاش با فلانی رفیق نمیشدم دوست من را خراب كرد تمام اینهایی كه تریاكی شدند و سیگاری شدند از طریق دوست است نه از طریق استاد است نه از طریق معلم است تمام معتادین ما كه الان عددشان هم زیاد است و هر استانی كه ما رفتیم بیشترین آمار زندانی هایشان مواد مخدریها بودند بیشترین آمار زندانیها. . . آنوقت مواد مخدر را شما یك چیز ساده نگیر یك كسی كه میرود زندان زنش هم آسیب پذیر میشود آبروشان، به دختر دبیرستان میگویند بابات زندان است؟ به پسرش میگویند بابات زندان است؟ در زندان هم عوض اینكه خوب بشود از باقی زندانیها هم جنایتهای دیگری را هم یاد میگیرد و یك دانشكده میشود دانشكدهای كه فارغ التحصیل آن جنایتكار كم رنگ میرود جنایتكار پررنگ بر میگردد بعد آدمی كه زندان رفت زندان راه دستش میشود هول زندان پهلوی او میریزد دیگر زندان رفتن پهلوی او آسان میشود گناهان اثرش مهم است در دعای كمیل اولین جملهاش هم این است(اللهم اغفر لی الذنوب التی تهتك العصم) خدایا بیامرز آن گناهی را كه پرده پاره میشود یعنی انسان اولین آدمی كه میكشد دستش میلرزد بعد اگر آدم كش شد راه دستش میشود همیشه گناه اول مشكل است گناهان بعد دیگر آدم معتاد میشود(شما حساب كن فرض كنید چقدر زندانی داریم؟ حالا من آمار دقیق ندارم هر زندانی توی زندان چقدر خرج دارد؟ بعضی زنداینها عزب هستند بعضی زندانیها هفت هشت تا بچه دارند میانگین اگر هر زندانی سه تا زن و بچه داشته باشد این سه تا زن و بچه چقدر ضرر علمی بچه هایش میخورند چقدر ضرر آبرویی توی جامعه میخورند فردا دخترش شوهر میخواهد میگوید اه! این دختر هروئینی است؟ ! اینكه باباش زندان بود؟ یعنی چه لطمـﺔ شخصیتی به دخترش به پسرش میزند و چه بودجهای خرج میشود هر پنجاه تا زندانی چند تا پلیس میخواهد؟ هر پلیسی دو ساعت كار كرد باید سه چهار ساعت استراحت كند یعنی باید شیفت او عوض بشود هر هزار تا زندانی چند متر جا میخواهند؟ هر ساختمان متری چند است؟ بازنشستگی این پلیس چقدر است؟ یعنی اگر آب و برق و خوراك و پوشاك و زندان و ساختمان و پول و حقوق و پرونده و بایگانی و تلفن و یعنی اگر سرمایـه. . . اگر ما درآمد زندانیها را حساب كنیم چه بودجهای میشود و با این بودجه) تمام اینها آفت رفیق بد است هر چه مسجدها خلوتتر بشود زندانها شلوغتر میشود ما باید مسجدها را پر كنیم هر چی دستمان را از توی دست اهل بیت بیرون بیاوریم توی دست طاغوتها میگذاریم.
7- تهمتهای دشمنان به امام حسن(ع)
آنهایی كه دستشان را از توی دست امام حسن بیرون آوردند دستشان را گذاشتند توی دست معاویه بعد آنوقت برای اینكه خوبها را خراب كنند چه چیزهایی میگویند، گفتند امام حسن جمعیت زیادی از زنها را گرفت و طلاق داد از دروغهای بزرگ خدا رحمت كند شهید عزیز مطهری را یك تحلیلی دارد میگوید بعد از پیغمبر نسل پیغمبر دو دسته شدند بنی عباس كه وصل به عباس عموی پیغمبر میشوند و یكی بند به. . . اینها وقتی درگیر شدند یكی از كارهایی كه كردند شایعه سازی بود گفتند پیغمبر روی منبر گفت مردم به امام حسین اگر میخواهید زن بدهید زن بدهید اما به امام حسن زن ندهید چون هی زن میگیرد هی طلاق میدهد در تشیع جنازه امام حسن چقدر زن مطلقه بودند مرحوم مطهری میفرماید اینها از دروغهایی است كه بنی امیه در آوردند برای اینكه امام حسن را بشكنند بدترین چیز در اسلام طلاق است طلاق حلال است ولی حدیث داریم بدترین حلالها طلاق است مثل لجنهای توی خیابان توی خیابان لجن هست پاك است اما جزو خوردنیها نیست طلاق حلال است اما حدیث داریم كه بدترین حلالهاست آنوقت چطور امام حسن پایبند به دین نبوده نعوذ بالله گاهی وقتها كه میدیدند كه امام حسن در خانـﺔ فقرا غذا میداد محبوبیت پیدا میكرد چون حضرت امیر در خانهها غذا میبرد امام حسن هم در خانه فقرا غذا میداد برای اینكه بگویند ایشان به فقرا كمك نكند میگفتند رفته این زن فقرا را این زنهای بیوه را با آنها ازدواج كرده اینها زنهای امام حسن هستند كه در خانـﺔ آنها غذا میدهد یعنی برای اینكه سخاوت امام حسن را بشكنند میگفتند. . . امام حسن خیلی پهلوی خدا مقام دارد یك روز امام حسن كوچولو بود روی دوش پیغمبر یك نفر گفت حسن جان عجب مركبی داری؟ میدانی كجا نشستهای مركب تو پیغمبر است تو رفتهای روی دوش پیغمبر نشستهای پیغمبر فرمود او افتخار نكند كه او روی دوش من نشسته من افتخار میكنم كه امام حسن پایش را گذاشته روی دوش من شب عاشورا زینب كبری حالش منقلب شد امام حسین فرمود چیه؟ گفت آخر یك اشعاری میخوانی كه داری خداحافظی میكنی مثل دیشب نیستی؟ گفت جدم از من بهتر بود رفت فاطمه از من بهتر بود پدرم امیرالمومنین از من بهتر بود تا این جمله را فرمود امام حسن هم از من بهتر بود یعنی شب عاشورا امام حسن فرمود امام حسن از من بهتر بود. یك رسمی بعضی از محلههای تهران هست كه تولد امام حسن كه میشود پول میدهند به نانوا میگویند امشب هر كس نان میگیرد مهمان امام حسن ما میخواهیم افطاری را مهمان ما باشد به مقداری كه میتوانند بارها اموالش را در راه فقرا داد شجاعت امام حسن كمتر از امام حسین نیست آخر ما وقتی قسم میخوریم میگوئیم بالحلم الحسنیه بالشجاعه الحسینیه مثل اینكه تقسیم شده امام حسین حلم ندارد شجاعت دارد امام حسن حلم دارد شجاعت. . . اینطور نیست كه تقسیم بندی كنیم در یكی از جبههها امام حسن چنان شمشیر میزد كه امیر المومنین به تعجب افتاد شجاع بود. امام حسن و امام حسین چه بجنگند و چه نجنگند پیغمبر فرمود هر دو امام هستند(امامان قاما او قعدا) یكبار پیغمبر سر نماز سجده را طول داد بعد از مدتی سر برداشت گفتند یا رسول الله خیلی سجده را طول دادی بر تو در حال سجده وحی نازل شد؟ فرمود نه، حسن كوچولو بود رفته بود روی كمرم بازی میكرد من میخواستم بازی او به هم نخورد ببینید این حدیث را بگذار روی آنهایی كه میگویند روانشناسی كودك(برنامه كودك روز كودك مجله كیهان بچهها روزنامه. . . مجله كودك) همه اینها كه برای كودك كار میكنند یكیشان حاضر نیست خم بشود یك كودكی روی كمرش بازی كند خیلی مهم است ما چیزی نداریم یعنی هیچكس هیچی ندارد.
8-توجه اسلام، حتی به رفاه حیوانات!
امام رضا به دو نفر فرمود شرقا او غربا) به شرق بروید یا به غرب بروید(فلم تجدا علما صحیحا الا من عندنا) علم صحیح پیدا نمیكنید مگر اینكه پهلوی ما باشید یعنی كسی چیزی نگفته مگر اینكه بهترش را. . . راجع به دامداری حیوان شعاری كه امروز میدهند میگویند مثلا حمایت حیوانها تشكیلاتی بودجهای كارشناسی چنین و چنان چنین چنان در اسلام میگوید(اگر حاجی دو شنبه آمد مكه یك حاجی یكشنبه آمد حاجیای كه زودتر آمده امضائش را قبول نكنید چرا؟ برای اینكه حاجیای كه زودتر از باقی حاجیها آمده مكه معلوم میشود اسب و شترش را توی راه دوانده و كسی كه اسب و شترش را توی راه بدواند معلوم میشود سنگدل است قساوت قلب دارد و كسی كه سنگدل است امضایش از اعتبار میافتد میگوید) میروی زكات بگیری اگر گاو و گوسفند زكات گرفتی، چون هر چهل تا گوسفند یكیاش زكاتی است مگر اینكه پول علف بدهیم اگر پول علف ندهیم باید زكات بدهیم اگر خواستی حیوانات زكاتی را از منطقهای به منطقـه دیگری بیاوری حیوانات را توی راه خسته نكن(والیرفه علی الناقه) الان داریم رفاه كارگران، رفاه كارمندان، رفاه پرسنل، رفاه رفاه تازه بعد از هزار و چهارصد سال دنیا به فكر رفاه آدمها افتاده هزار و چهارصد سال پیش امیرالمومنین علی(علیه السلام) توی نهج البلاغه به فكر رفاه حتی حیوانات هم بوده است جملهاش این است(والیرفه علی ال. . .) رفه یرفه رفاه، به حیوانات خسته رفاه بده. حق نداری توی صورت حیوان سیلی بزنی میگوید میخواهی شیر بدوشی یك خورده شیر بگذار برای گوساله شیر میدوشی ناخن تو بلند نباشد كه ناخن بلند پستان گاو را اذیت كند میخواهی حرف بزنی از حیوان بیا پائین و حرف بزن روی حیوان كه نشستهای حرف نزن میخواهی بز و گوسفندی را بكشی روبروی گوسفند نكش با همان نگاهی كه آن گوسفند میكند اذیت میشود اگر میخواهی حیوانی را بگیری اگر خواب است سراغ آن نرو اگر خواستی گوسفند یا شتری را به قصد زكات بگیری بین شتر و بچه شتر فاصله نینداز صدها دستور درباره حمایت حیوان داریم اسلام چی را ندارد؟ فقط گیر ما این است كه با اسلام آشنا نیستیم امام هایمان را كم میشناسیم قرآن را بسیار كم میشناسیم لطیفههایی كه توی اسلام است دقت نمیكنیم و چون از اسلام خالی میشویم زود با یك كسی. . . مثل درخت جنگل اگر آب نخورد با یك كبریت آتش میگیرد اگر ما از اسلام جدا شدیم با یك فیلم با یك مقاله با یك سخنرانی دینمان را از دست میدهیم درخت اگر آب بخورد با صد تا كبریت هم روشن نمیشود ما باید آب اسلام. . . با آب اسلام پر بشویم باید با آب اسلام خیس بشویم باید اسلام را خوب بشناسیم(از تهمتهایی كه به امام حسن زدند این بود كه امام حسن به گفتـﺔ امام حسین از امام حسین بهتر است شهید عزیز حالا خاطراتی هم برای امام حسن نوشتهام كه دیگر وقت نشد بگویم.) خدایا، بینندهها كه بحث را میبینید نیمی از ماه رمضان گذشت خدایا تو را به حق مولود این ماه امام حسن و تو را به حق شهید این ماه امیرالمومنین تمام بركاتت را بر ما نازل بفرما(الهی آمین). آنچه شب قدر برای بندگان خوبت مقدر میكنی همـﺔ آنها را بر همـﺔ ما مقدر بفرما(الهی آمین). رهبر ما، دولت ما، نظام ما، مرز ما، انقلاب ما، نسل ما، ناموس ما، دین ما، دنیای ما، آبروی ما، آنچه كه به ما دادهای در پناه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ بفرما 0الهی آمین). والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 2155