نام کتاب : BOK29763 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 514
تعصيب در مذهب شيعه باطل است، تعصيب بمعنى زيادى سهم الارث دختر ميّت را به برادر ميّت كه در درجه دوم ارث است داده شود و همچنين نسبت به عموى ابوينى با خواهر ميّت. وهمينطور است كه اگر شخص سنّى يك خواهر سنّى وارث داشته باشد وعموى ابوينى هم داشته باشد، چنانچه عموى او شيعه باشد و يا بعد از مرگ پسر برادرش شيعه شود، بنا به قاعده الزام جائز است گرفتن آنچه از باب تعصيب به او مىرسد و در ساير موارد تعصيب نيز قاعده الزام جارىاست.
12 - در مذهب اهل سنّت زن ميّت از تمام آنچه از ميّت مانده چه اموال منقول باشد و يا زمين ارث مىبرد، ولى در مذهب جعفرى، زن از زمين نه از عين آن ونه از قيمت آن ارث نمىبرد، و از بنا ودرخت از قيمت آنها ارث مىبرد، نه از عين آنها بنابراين اگر وارث ميّت سنّى مذهب باشد و زن او شيعه باشد، جائز است بنا به قاعده الزام، زن شيعه از آنچه از زمين واعيان بناها واشجار از بابت ارث به او مىرسد، بگيرد.
آنچه گفته شد، مهمترين مسائلى است كه بر مبناى قاعده الزام قرار گرفته است و از اينجا حال ديگر مسائلى هم كه از اين قبيل مىباشد، روشن مىشود و ضابطه اين است هر شخص شيعى مذهب مىتواند الزام كند اهل ساير مذاهب را به آنچه خود آنها ملتزم هستند و عقيدهمند مىباشند.
احكام تشريح
- {aمسأله 2909 - a}جائز نيست بدن مرده مسلمان را تشريح كردن و اگر تشريح كنند، بر گردن تشريح كننده ديه لازم مىشود به طورى كه تفصيل آن را در كتاب ديات بيان كردهايم.
- {aمسأله 2910 - a}جائز است بدن مرده كافر را تشريح كردن بتمام انواع تشريح وهمينطور است اگر مردهاى اسلام او مشكوك باشد وفرق نمىكند كه تشريح بدن كافر يا مشكوك الاسلام در بلاد اسلامى بوده باشد يا غير اسلامى.
- {aمسأله 2911 - a}اگر زنده ماندن يك مسلمانى متوقّف شود به تشريح بدن مرده مسلمانى وتشريح بدن غير مسلمان و يا مشكوك الاسلام ممكن نباشد و راه ديگرى
نام کتاب : BOK29763 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 514