كسىكه انسان به گفته او اطمينان دارد. {aچهارمa}: ديدن در رساله مجتهد، در صورتىكه انسانبه درستى آن رساله اطمينان داشته باشد.
- {aمسأله 6 - a}تا انسان يقين نكند كه فتواى مجتهد عوض شده است، مىتواند به آنچه در رساله نوشته شده عمل نمايد، و اگر احتمال دهد كه فتواى او عوض شده جستجو لازم نيست.
- {aمسأله 7 - a}اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند در مسألهاى فتوى دهد مقلّد آن مجتهد يعنى كسىكه از او تقليد مىكند نمىتواند در آن مسأله به فتواى مجتهد ديگر عمل كند، ولى اگر فتوى ندهد وبفرمايد احتياط آن است كه فلان طور عمل شود، مثلاً بفرمايد احتياط آن است كه در ركعت سوم وچهارم نماز سه مرتبه تسبيحات اربعه يعنى: {a«سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَكْبَر»a} بگويند، مقلّد بايد يا به اين احتياط، كه احتياط واجبش مىگويند عمل كند وسه مرتبه بگويد، و يا آن كه به فتواى مجتهدى كه علم او از مجتهد اعلم كمتر و از مجتهدهاى ديگر بيشتر است عمل نمايد، پس اگر او يك مرتبه گفتن را كافى بداند، مىتواند يك مرتبه بگويد و همچنين است اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند بفرمايد مسأله محل تأمل يا محل اشكال است.
- {aمسأله 8 - a}اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند بعد از آن كه در مسألهاى فتوى داده احتياط كند، مثلاً بفرمايد ظرف نجس را كه يك مرتبه در آب بشويند پاك ميشود، اگر چه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند، مقلّد او نميتواند در آن مسأله به فتواى مجتهد ديگر رفتار كند، بلكه بايد به فتوى يا به احتياط بعد از فتوى كه آن را احتياط مستحب مىگويند عمل نمايد.
- {aمسأله 9 - a}اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند، از دنيا برود احوط اين است كه از مجتهد زنده تقليد كند، اگر احراز كند كه مجتهد زنده اعلم از مجتهد مرده است، واما اگر مجتهد مرده اعلم باشد جائز است باقى ماندن بر تقليد او در مسائل عمل كرده شده و اگر مساوى باشند مخيّر است بين بقاء و عدول، وعدول اولى واحوط است.