چگونه مىتوان حاشيه امنيت مطمئنى در برابر رقيبها ايجاد كرد؟
مدل كسب و كار طرحها و ايدههاى سازمان را به ارزشهاى اقتصادى تبديل مىكند و نشان مىدهد كه يك شركت چگونه با تعيين كردن جايگاه در زنجيره ارزش كسب درآمد مىكند كه شامل موضوعات مختلفى درباره كسب و كار مىباشد كه عبارتاند از كارآفرينى، استراتژىها، مسائل اقتصادى، سرمايه گذارى، عملكردها و بازاريابى است.
توضيح سادهتر اينكه مدل كسب و كار توضيح مىدهد كه يك كسب و كار چگونه مىتواند براى خود جايگاهى در زنجيره ارزش پيدا كند و چگونه مىتواند به ثبات لازم برسد تا درآمدزايى كند.
در حالت كلى يك مدل كسب و كار را روشى معرفى مىكنند كه يك سازمان و بنگاه با استفاده از آن مىتواند به ثبات لازم دست پيدا كند و درآمدزايى كند.
شركتها مجبور هستند جايگاه خود را نسبت به سه موضوع استراتژيك زير تعيين كنند:
1 - مشترى شما چه كسى مىتواند باشد؟
2 - چه محصولات و خدماتى مىتوان به مشتريان انتخاب شده ارائه كرد؟
3 - چگونه مىتوانيم اين محصولات يا خدمات را به صورت كارآمد و مؤثر به مشترى پيشنهاد كنيم؟
يك مدل كسب و كار جديد به صورت زير شكل مىگيرد.
- با هدف قرار دادن بخش جديد يا بخشهايى كه در اثر اهمال كارى با مشكل مواجهاند.
- با شناسايى نيازهاى جديد يا فراموش شده مشتريان
- با يافتن راههاى جديد براى توليد و تحويل؛ توليد محصولات جديد و يافتن مشتريان جديد
يك مدل كسب و كار مؤثر و قابل اجرا، باعث خلق و هدايت ارزش افزوده