responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : BOK35182 نویسنده : 0    جلد : 1  صفحه : 80
واى بر دوره‌اى كه به جاى بردن نام خدا هنگام پخت، موسيقى و آلات لهو استعمال نمايند و نعمت خدا را با معصيت همراه كنند. بدتر از آن از گندم وجوى كه زكات و حق فقيران و مستمندان در آن است استفاده شود و يا در زمين غصبى كشت شود. پس علّت قساوت دل‌ها و بى اثر شدن نسبت به موعظه و مجذوب شدن نسبت به وسوسه‌هاى شيطانى و محروم شدن از كرامات معنوى و نفوذ نفوس، مشخص مى‌شود.

اثر غذاى شبه ناك:

از شيوه‌هاى تربيتى قرآن توجه به غذائى است كه انسان مى‌خورد. خداوند متعال مى‌فرمايد: فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسََانُ إِلى‌ََ طَعََامِه[1]؛ «انسان بايد به غذاى خويش بنگرد.» و اين امرى مسلّم و ترديد ناپذير است. چرا كه به گواهى تاريخ و تجربه دانشمندان علوم اسلامى، غذاى پاك و حلال زمينه رشد وتعالى را به دنبال دارد و درمقابل غذاى ناپاك و حرام، بستر فساد و خلاف را در وجود افراد فراهم مى‌آورد. خوردن غذاى شبه ناك و نيز خوردن غذاى كسى كه از حرام پرهيز ندارد، هرچند جايز است؛ ولى انسان را از نظر روحى و معنوى مريض و از عبادات محروم و يا سبب سلب توفيق مى‌شود[2]. يكى از شاگردان مرحوم رجب‌على خياط رحمه الله گويد: روزى پس از صرف غذايى حالت معنوى خود را از دست دادم. براى علت آن از شيخ كمك خواستم گفت: غذايى را كه خوردى فلان تاجر پولش را داده كه حقّ پير زنى را غصب كرده است.

علت فوت نماز شب:

آقاى محمدتقى حاتمى نقل كرد: عادت من اين بود كه هرشب هنگام سحر يك

[1] . سوره عبس/آيه 24.P

[2] . 700 نكته، ص 253.P

نام کتاب : BOK35182 نویسنده : 0    جلد : 1  صفحه : 80
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست