نيست ريسمانى است كه دست آويزش استوار و محكم است. و پناهگاهى
است كه دژ بلند آن و قلهاش منيع و رفيع است براى كسى كه به او روى آورد ارجمند
است و آنكه به قرآن توجه كند ايمن و در امان و براى كسى كه به آن راه نيافته راه
هدايت است، و كسيكه با آن سخن گويد برهان و دليلى است و گواه كسى است كه بوسيله آن
با دشمن جدال نمايد براى كسى كه با قرآن حجت كند پيروزى است و نگهدارنده كسى است
كه بآن عمل كند. راهنما و نشانه كسى است كه از آن نشانى جويد، و براى كسى كه به آن
توجه كرد سپرى و نگهدارندهاى است براى يادگيرندهاش علم و دانشى است كه جاودانه
است و حديثى است براى آنكه آنرا روايت ميكند و حكم و داورى به حق است براى كسى كه
با قرآن داورى كند.
قرآن ظاهرش از نظر زيبائى الفاظ شگفتآفرين و باطنش ژرف و ناپيدا،
شگفتىها و زيبائىهايش فناناپذير است و غرايبش در پهنه زمان منقضى نميشود و
تاريكىها جز به نور قرآن روشن نخواهد شد.
(نهج البلاغه خطبه 189 دكتر صبحى صالح) چنانكه مىبينيم فوايد قرآن
بىشمار و از جنبههاى مختلف معجزه است يعنى مافوق توان و قدرت بشرى است، از نظر
كلى اعجاز قرآن دو بخش است، لفظى و معنوى و تا عصر راغب يعنى قرن پنجم دانشمندانى
با كاوشهاى علمى آثارى و كتابهائى بنام نظم قرآن، اعجاز قرآن، دلايل اعجاز- و
اسرار البلاغه نوشتهاند كه زحماتشان براستى در خور تحسين است اكنون بعد از اوصافى
كه على 7 از قرآن نموده و قبلا ديديم.
[مؤلفين عرصه اعجاز قرآن]
جاحظ نخستين دانشمندى است كه كتابى بنام- (الاحتجاج لنظم القرآن و غريب
تأليفه و بديع تركيبه) نوشته است كه متأسفانه اين كتاب هم در طوفان حوادث روزگار
از بين رفته است ولى خودش در مقدمه كتاب الحيوان و باقلانى در كتاب